Lokal ost på offensiven
Norsk lokalprodusert ost omsatte for 170 millioner kroner i dagligvarekjedene i 2018.
I det siste tiåret har salget av norskprodusert lokalost hatt en eksplosiv utvikling. To av ti nordmenn spiste lokalprodusert, norsk ost hver måned i 2018, skriver Mat- og landbruksdepartementet og viser til en undersøkelse gjort av Ipsos Spisefakta.
Statistikk fra Landbruksdirektoratet bekrefter tendensen i og med at mjølk til produksjon av modnet ost til dagligvaremarkedet gikk opp med 4,2 prosent fra 2017 til 2018.
Hevder seg i VM
Norge tar fortsatt hjem medaljer fra Oste-VM. Nå sist fra verdensmesterskapet i Bergamo i Italia der Gangstad for Nidelven, Lega for Stavsfjell og Tine for Norvegia 5 år fikk tildelt såkalte Super-Gold-medaljer. Tines Norvegia 5 år vant nylig også det norske ostemesterskapet.
Matnasjonen Norge
– Norge har blitt en ostenasjon i verdensklasse. 48 oster har fått Spesialitet-betegnelse som betyr at de er produsert i Norge og laget av lokale og norske råvarer. Dette mangfoldet er med på å bidra til å bygge Matnasjonen Norge, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.