
Manipulert propagandafilm i Nederland
Den nederlandske transport- og logistikkforeningen, (TLN) vil ha traktorene vekk fra veien. Et av virkemidlende er en manipulert propagandafilm.
Den nederlandske transport og logistikkforeningen (TLN) har i lengre tid drevet intens lobbyvirksomhet for å få traktorene bort fra veien.
Inntil nylig har argumentet vært konkurransevridning, men etter at TLN innså at dette argumentet ikke hadde rot i virkligheten, all den tid hvem som helst kan kjøpe traktor, har de endret strategi, skriver Boerderij.
Bruker manipulert test i lobbyvirksomhet
Derfor prøver de seg nå med en film, under dekke av trafikksikkerhet. I filmen sammenliknes bremselengden på traktor og lastebil, og det er denne testen som nå viser seg å være manipulert.

For å sette traktoren i et dårlig lys, har TLN nedjustert traktorens bremser til lovens minstekrav, til en retardasjon på 2,4 m/s2. Samtidig er lastebilens bremser justert opp til en redarasjon på 5 m/s2. Dermed får traktoren en betydelig lengre bremselengde enn lastebilen.
Mindre differenanse enn de hevder
Begge innstillingene er feil. De aktuelle ekvipasjene har i virkeligheten en redardasjon på henholdsvis 3,1 og 4,5 m/s2. Med disse innstillingene blir differeansen mellom traktor og lastebil følgelig mye mindre.
Ifølge Boerderij kommer det heller ikke fram i filmen at nye traktorer har en redardasjon på 5 m/s2, som er betydlig høyere enn kravet.