John Deere fester grepet om markedsledertittelen
Men det er Massey Ferguson som registrerte flest traktorer i november.
Etter at november er omme, har John Deere ei luke på 69 traktorer ned til tabelltoer, Valtra. Det betyr at Valtra må gjøre en ekstremt god desembermåned, og John Deere en ekstremt dårlig, for at finnene skal bli markedsvinner i 2023.
Fire prosent ned
Men om John Deere har registrert 69 eller flere traktorer i effektklassen under 50 hestekrefter, er Valtra markedsvinner for traktorer over 50 hestekrefter. I fjor endte John Deere opp med 31 traktorer i denne effektklassen, så trolig vil det være en grønnlakkert markedsvinner både over og under 50 hestekrefter.
November er derimot tredje måned på rad hvor utviklingen har pekt i gal retning sett mot fjoråret. Vi ligger nå an til en nedgang på fire prosent i forhold til 2022. Dette er registrerte traktorer, så selve kjøpskontrakta ble mest sannsynlig signert for over et år siden.
Massey Ferguson registrerte flest i november
Men det er verken John Deere eller Valtra som registrerte flest traktorer i november. Det var det Massey Ferguson som gjorde. De ligger likevel et stykke bak egne tall fra 2022. Sammen med Fendt og Valtra sørger de for at Eikmaskin har 54 prosent av markedet.
Vi legger også merke til at Sauerburger har registrert sin andre alpetraktor for året. Den forrige kom i mai.
Traktorregistrering i november:
Plassering | Merke | Antall i november | % | Antall hittil i år | (endring fra 2022) | % | (endring fra 2022) |
1 | John Deere | 43 | 20,0 | 619 | (+39) | 25,6 | (+2,7) |
2 | Valtra | 46 | 21,4 | 542 | (-32) | 22,4 | (-0,3) |
3 | Massey Ferguson | 56 | 26,0 | 395 | (-67) | 16,3 | (-1,9) |
4 | Fendt | 23 | 10,7 | 362 | (+46) | 14,9 | (+2,5) |
5 | Claas | 9 | 4,2 | 146 | (+24) | 6 | (+1,2) |
6 | Deutz-Fahr | 8 | 3,7 | 93 | (+1) | 3,8 | (+0,2) |
7 | New Holland | 3 | 1,4 | 49 | (-47) | 2 | (-1,8) |
8 | Lovol | 9 | 4,2 | 37 | (-14) | 1,5 | (-0,5) |
9 | Kubota | 2 | 0,9 | 31 | (-14) | 1,3 | (-0,5) |
10 | Case IH | 2 | 0,9 | 24 | (-36) | 1 | (-1,4) |
11 | Kramer Werke GMBH | 4 | 1,9 | 23 | (+10) | 0,9 | (+0,4) |
12 | Iseki | 17 | (-1) | 0,7 | (0) | ||
13 | Solis | 2 | 0,9 | 15 | (-1) | 0,6 | (0) |
14 | Antonio Carraro | 2 | 0,9 | 7 | (+2) | 0,3 | (+0,1) |
15 | Dongfeng | 2 | 0,9 | 6 | (-5) | 0,2 | (-0,2) |
15 | JCB | 1 | 0,5 | 6 | (-4) | 0,2 | (-0,1) |
17 | Ferrari | 5 | (4) | 0,2 | (0,2) | ||
17 | McCormick | 1 | 0,5 | 5 | (-2) | 0,2 | (-0,1) |
17 | Reform | 5 | (3) | 0,2 | (0,1) | ||
20 | Branson | 4 | (-4) | 0,2 | (-0,2) | ||
20 | Kärcher | 4 | (+3) | 0,2 | (+0,1) | ||
20 | Mercedes-Benz | 4 | (4) | 0,2 | (0,2) | ||
20 | TYM | 4 | (3) | 0,2 | (0,1) | ||
24 | Aebi | 3 | (0) | 0,1 | (0) | ||
24 | Tong Yang Moolsan | 3 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
24 | Yanmar | 1 | 0,5 | 3 | (0) | 0,1 | (0) |
27 | Landini | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
27 | Sauerburger | 1 | 0,5 | 2 | (-1) | 0,1 | (0) |
29 | Agromehanika | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Belarus | 1 | (0) | 0 | (0) | ||
29 | Escorts | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Lindner | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Merlo | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Multione | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
2023 (vs. 2022) | 215 | 2422 | (-113 stk) | -4 % |