Toppoppgjør mellom bestselgere
Tre toppspekka trinnløse traktorer med firesylindra motor møtes til knallhard kamp. Hvilken er best på mest?
Så like, men likevel så forskjellige. Det er konklusjonen etter å ha testet og sammenlignet Valtra N155 Direct, Fendt 516 Vario og John Deere 6R150 AutoPowr.
Dette er traktorer med firesylindra motor med en maksytelse på 155-171 hk uten ekstraeffekt. Det plassere dem midt i den mest solgte effektklassen i Norge, og modellene er da også blant de mest solgte her til lands.
Alle tre har dessuten avanserte frontlastere med sensorer, nyttig elektronikk og funksjoner som veiesystem, ristefunksjon og posisjonsminner. Vi har tidligere testet frontlastersystemene hos de tre merkene.
Vi bestemte oss for å teste og sammenligne traktorene i praktisk arbeid både innen jordbearbeiding og transport.
Dette har traktorene vært gjennom
Som tidligere år har vi testet traktorene på en rekke punkter, blant annet innen åkerarbeid og transport.
Hvordan takler de firesylindra traktorene å kjøre på veien? For å finne ut det fikk traktorene prøve seg med en henger på 17,5 tonn i den 27,2 km lange landeveisløypa, som vi har brukt under tidligere tester. Transmisjonen er satt i full auto. Løypa er kupert og svingete, akkurat som på mange norske veier, og den setter virkelig motor- og transmisjonsstyringa på prøve.
På landevei og i motbakke
John Deere gjennomfører turen raskest, med ei rundetid på 39:19. Både Fendt og Valtra bruker omtrent fire minutter mer på runden. 6R150 har ikke den høyeste ytelsen på papiret, men den virker sterkere. Det er verdt å nevne at 6R-traktoren fra John Deere var en nullserie, og den hadde en liten programvarefeil som førte til den ikke reduserte turtallet i maksfart.
I tillegg til landeveisløypa har traktorene vært gjennom en kilometerlang motbakketest. Hastigheten er 50 km/t når klokka starter. John Deere er igjen den raskeste, med tiden 2:42, mens Valtra kommer nesten et minutt bak.
Valtra har en stor ulempe når den skal trekke tungt i bratta. De fire gruppegira gir momentavbrudd når du må skifte mellom gruppene, spesielt fra D til C. Det fører til at du nesten mister all farta før neste gruppe kobler inn. Stoppeklokka bekrefter dette. Traktoren kan ta seg av gruppeskiftene på C-D selv, men det at du må gire fjerner noe av trinnløsfølelsen i transmisjonen.
Med harv og frontlaster
Åkerarbeidet ble gjennomført med ei harv fra Lemken rett i stubb etter tresking. Skiftene var ikke veldig bratte, men det var relativt tung jord. Det er lite som skiller mellom traktorene i denne typen arbeid. Alle byr på god komfort, og de har et behagelig sete du kan skråstille. I tillegg har alle tre en multifunksjonell kjørespak, et rullehjul for å finjustere hastigheten samt en terminal med avanserte funksjoner.
I år har vi også en egen frontlasterdel for å finne ut hvordan traktorene håndterer oppgavene som en ekte flerbrukstraktor skal utføre. I tillegg til en egen test av frontlastere, går vi også nærmere inn på hver enkelt av dem i denne delen. Inngående vurdering av hver enkelt av de tre traktorene finner du nedenfor.