Dårligste mars måned noensinne
Måneden ble avsluttet med påske, men uavhengig av det er tallene dårlige.
Ikke siden vi begynte med traktorstatistikk i 2006, har vi opplevd en så rolig mars måned. 167 registreringer havnet vi på i år. Det er 37 færre enn i 2023 og 32 færre enn 2018, som hittil var den dårligste mars måned.
Også i 2018 falt påskeuka i mars, så vi kan ikke bare skylde på påsken i år. Snittet for mars de siste fem årene har vært 241 registreringer, og 208 registreringer de årene hvor det har vært påske i mars.
Suverene John Deere
Traktorregistreringer mars 2024:
Plassering | Merke | Antall i mars | Andel måned | Antall hittil i år | Endring fra 2023 | Andel år | Endring fra 2023 |
1 | John Deere | 50 | 29,9 | 147 | 20 | 26,5 | 6,4 |
2 | Massey Ferguson | 27 | 16,2 | 121 | 8 | 21,8 | 3,9 |
3 | Valtra | 36 | 21,6 | 112 | -27 | 20,2 | -1,8 |
4 | Fendt | 21 | 12,6 | 66 | -53 | 11,9 | -6,9 |
5 | Deutz-Fahr | 9 | 5,4 | 22 | -10 | 4,0 | -1,1 |
6 | Claas | 4 | 2,4 | 20 | -14 | 3,6 | -1,8 |
7 | New Holland | 4 | 2,4 | 15 | -4 | 2,7 | -0,3 |
8 | Kubota | 5 | 3,0 | 12 | 7 | 2,2 | 1,4 |
9 | Lovol | 2 | 1,2 | 6 | 0 | 1,1 | 0,1 |
10 | Case IH | 1 | 0,6 | 5 | -2 | 0,9 | -0,2 |
10 | Solis | 1 | 0,6 | 5 | -1 | 0,9 | 0,0 |
12 | Multione | 1 | 0,6 | 4 | 4 | 0,7 | 0,7 |
13 | Farmtrac | 1 | 0,6 | 3 | 3 | 0,5 | 0,5 |
13 | TYM | 1 | 0,6 | 3 | 3 | 0,5 | 0,5 |
15 | Kramer Werke GMBH | 0 | 0,0 | 2 | -2 | 0,4 | -0,3 |
15 | Kärcher | 1 | 0,6 | 2 | 1 | 0,4 | 0,2 |
15 | McCormick | 1 | 0,6 | 2 | 2 | 0,4 | 0,4 |
18 | Aebi | 0 | 0,0 | 1 | 1 | 0,2 | 0,2 |
18 | Antonio Carraro | 1 | 0,6 | 1 | -1 | 0,2 | -0,1 |
18 | BCS | 0 | 0,0 | 1 | 1 | 0,2 | 0,2 |
18 | Branson | 0 | 0,0 | 1 | 0 | 0,2 | 0,0 |
18 | Dongfeng | 1 | 0,6 | 1 | 1 | 0,2 | 0,2 |
18 | Iseki | 0 | 0,0 | 1 | -8 | 0,2 | -1,2 |
18 | Yanmar | 0 | 0,0 | 1 | 0 | 0,2 | 0,0 |
2024 (vs. 2023) | 167 | 554 | -77 | -12 % |
Kilde: Opplysningsrådet for vegtrafikken
John Deere er så langt suverene og har over 26 prosent av markedet. De registrerer klart flest traktorer i mars, og drar litt ifra Massey Ferguson. MF er på sin side i ferd med å bli tatt igjen av konsernkollegaene i Valtra. Det skiller kun ni traktorer mellom de to Agco-merkene.
Fra Valtra er det ei luke ned til Fendt. På denne tiden i fjor hadde Fendt omtrent dobbelt så mange traktorer. Dette skyldtes leveringsproblemer i 2022, og en propp som løsnet tidlig i 2023. Nedgangen sammenlignet med fjoråret ser derfor mer brutal ut enn den ville vært i mer normale år. Den totale nedgangen så langt er på 77 traktorer.
Lyspunktene forsvinner
Men det er ikke bare Fendt som faller fra sett mot 2023. På denne tida i fjor hadde vi tre lyspunkt på registreringsstatistikken. Det var Fendt, Claas og Deutz-Fahr. Alle disse tre gjør det betydelig dårligere enn i 2023. I likhet med Fendt mangler både Claas og Deutz-Fahr mellom en tredjedel og halvparten av traktorene de hadde i fjor. Også Valtra ligger noe bak fjoråret.
Når det gjelder store endringer fra fjoråret, må vi merke oss Kubota. Det totale antall traktorer er ikke så stort, men de har så langt 12 traktorer i 2024 mot kun fem i fjor.
Vi legger også merke til Multione på tolvteplass, men dette er lastere registrert som traktor. Da er heller trettendeplassen mer interessant, med indiske Farmtrac som var borte fra statistikken både i 2022 og 2023.