Kortene stokkes og redskapskabalen skal legges på nytt.

Kortene stokkes i maskinbransjen

«Hva skjer når merket du kjøpte i sommer ikke lenger blir å finne hos din lokale forhandler?»

Denne lederartikkelen er hentet fra Bedre Gardsdrift 9/2017:

Ikke før har traktorkabalen omsider gått opp, så starter bransjen kamp om redskapene. Når en joker dukker opp i kortstokken og går etter etablerte merker, blir det nødvendigvis sånn. Vi i landbruksmediene kan godte oss, så har vi noe å skrive om i år også. Verre er det for kundene.

Stoldansen for importører og forhandlere

BRI Agri har tatt Pöttinger fra A-K maskiner som nå har tatt inn Kongskilde, som har vært å finne hos JF-Norge sitt eget selskap, Maskin og Redskap. BRI Agri har også kjøpt Globus-fabrikken og dermed tatt Globus fra Norwegian Agro, som nå står uten snøutstyr, ettersom Tokvam gikk til Felleskjøpet i fjor. 

Moi med sitt bløtgjødselutstyr har imidlertid gått ut av Felleskjøpet og inn i eget selskap, Europro, mens Felleskjøpet har funnet en erstatter i Fliegl. De har også blitt forhandlere av N-Sensor, som har vært solgt gjennom Dataväxt. Felleskjøpet har også sikret seg Kivi-Pekka, men her blir det parallellimport sammen med Norwegian Agro, i alle fall inntil videre. Samtidig er Strautmann tilbake på det norske markedet via Aase Landbruk, etter at Lena Maskin kuttet merket da de gikk inn i Norwegian Agro-gruppen.

Du skal ha tunga beint i munnen og være årvåken for å få med deg alle endringene. Og noe sier oss at flere kan komme. Men all denne uroen skaper usikkerhet.

Tilgjengelighet betyr noe

Bønder er lojale kunder. Vi kan gjerne spøke med at for bonden er fargen på traktoren nærmest som religion å regne, men i praksis har det ofte mer med tilgjengelighet enn farge og merke å gjøre. I vårt langstrakte, grisgrendte land er det langt fra gitt at du har alle merker tilgjengelig i bygda. Da velger du fra den forhandleren som ligger nærmest, som kan tilby service og som stiller opp når rundballepressa havarerer eller du trenger nye slitedeler til plogen.

Men hva skjer når merket du kjøpte i sommer ikke lenger blir å finne hos din lokale forhandler? Hva skjer med garantien? Hva gjør du når redskapen trenger ettersyn? Risikerer du at bruktverdien faller om merket forsvinner fra regionen der du bor? Hvor lang tid tar det før selgere, delelagerpersonell og reparatører sitter med samme kompetanse på det nye merket som det forrige? Og hvem tar kostnadene når reservedelene til det gamle merket blir liggende overflødige på delelageret? Er det til sjuende og sist bonden?

Skiftende lojalitet en luksus ikke alle forunt

Bransjen selv er flinke til å fortelle om fortreffelighetene ved de nye produktene. Det gamle merket er knapt ute av sortimentet før lojaliteten til det nye merket skinner gjennom. Konsekvensen for bonden som nå kanskje mister «sitt» merke, kommer gjerne som en bisetning.

Men for gardbrukeren som nå sitter og vurderer å kjøpe ny plog eller såmaskin til våronna er problemstillingen reell. Hvis jeg bestiller i dag, har jeg da fremdeles et serviceverksted i nærheten når våren kommer?

-----------------------------------------

Dette er Bedre Gardsdrift

Se hva du kan lese om i Bedre Gardsdrift 9/2017 her

Bedre gardsdrift kommer ut ti ganger i året, og er Norges eneste frittstående landbruksfagblad. 

Vi fokuserer på teknikk, økonomi og vedlikehold, og har reportasjer fra hele landet. Årlig har vi minst 30 sider traktortester og 25 sider gardsanalyser.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS