Made in Norway - nå blir også teknologien kortreist
Og en av de første bedriftene som har kvalifisert seg til å bruke det offisielle opphavsmerket Made in Norway, er 7Sense Agritech AS, som utvikler landbruksteknologi.
7Sense er det første, og foreløpig eneste, landbruksteknologiselskap som kan smykke seg med opphavsmerket.
Et tegn på norsk kvalitet
De har sammen med 22 andre norske bedrifter vært pilotbedrift og bidratt til utviklingen av den nye merkevareordningen. Disse 22 selskapene ble i går tildelt utmerkelsen.
- Vi selger produkter til bønder over hele verden, og vet at de verdsetter kvalitet. Med det nye opphavsmerket får vi en tydelig posisjon og et klart bevis på dette. Vi gleder oss til å ta merket i bruk, og til å fremme norsk kvalitet, sier Max J. Tangen, daglig leder i 7Sense.
Ber bønder velge norsk
Det offisielle opphavsmerket har vært et ønske fra næringslivet selv. Kriteriene for kvalifikasjon er blant annet at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge.
Tanken er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne navigere blant produkter og tjenester og finne de som underbygger norsk verdiskaping. Ikke ulikt Nyt Norge-merket, med andre ord.
- Vi tenker at det er viktig at bønder velger kortreist, norsk teknologi der det er mulig. Denne merkevareordningen synliggjør at vi faktisk er
produsert i Norge, og vi håper våre norske framtidige kunder setter pris på det, sier Max.