Fra venstre: Frode Stensaa og Max J. Tangen i 7Sense. Lengst til høyre potetdyrker Dag Fredrik Eftedal
Fra venstre: Frode Stensaa og Max J. Tangen i 7Sense. Lengst til høyre potetdyrker Dag Fredrik Eftedal

Sjekk vanningsvogna via mobilen

Med en patentsøkt sender på spredervogna gjør 7Sense det enklere å vanne. Via nettbrett eller mobiltelefon ser du hvor langt vogna har kommet, og du får varsel om tekniske feil.

Publisert

Horten-firmaet 7Sense er leverandør av trådløse overvåkningssystemer. Med sine AgriMon klimasensorer installert i potetlagre og andre lagerrom har de godt fotfeste i landbruksbransjen. Nå har 7Sense lansert en mobilsender spesielt utviklet for å overvåke vanningsanlegg. Senderen festes på selve spredevogna, og registrerer posisjonen slik at du kan sjekke inntrekket via telefonskjermen. På det elektroniske kartet ser du om sprederen snart er inne slik at du må reise ut for å flytte vogna. Du vil også se om sprederen begynner å nærme seg bilvegen eller naboens hage, i tilfelle du må dit og justere spredebredden.

Patentsøkt

-Det er flere som har utstyrt sine vannspredere med GPS-sendere beregnet på jakthunder, men våre sendere gir i tillegg varsel hvis noe uforutsett skjer, og de har ekstremt lang batterilevetid sier Max J. Tangen i 7Sense. Sensoren festes enkelt på spredevognas vannrør. I tillegg til å vise posisjonen vil sensoren registrere vannstrømmen gjennom røret. Dermed kan systemet varsle deg hvis det oppstår en lekkasje så vannstrømmen minsker. Sensoren gir også alarm hvis sprederen velter, da det faktisk forekommer i ulendt terreng. Fra ideen kom opp i juni i år tok det kun et halvt år før senderen var klar for produksjon. Sensoren med sin måling av vannstrømmen er patentsøkt.

Sensoren festes direkte på spredevognas vannrør og kommuniserer med mobilnettet.
Sensoren festes direkte på spredevognas vannrør og kommuniserer med mobilnettet.

Velkjent problem

Når vanningsvogna går er det vanskelig å roe nervene.
Når vanningsvogna går er det vanskelig å roe nervene.

Vanningsovervåkningen er testet ut hos Larvik-bonden Dag Fredrik Eftedal. Han driver potetproduksjon på sandjorda langs Numedalslågen og har gjerne flere vanningsvogner gående samtidig. Alle som har prøvd å passe på en eller flere vanningsvogner vet hvor mye tid det tar, og ikke minst hvor mye uro det skaper i hodet. Med flere hundre meter provisorisk rørgate er det stor sjanse for lekkasjer, med påfølgende oversvømmelser eller store krater i bakken. Eldre vanningsvogner går ofte med unøyaktig hastighet og du vet ikke nøyaktig når de kommer inn.
–Vanning skjer nesten alltid på finværsdager når andre ligger på stranda og koser seg, sier Dag Fredrik, og da får du ikke ro på deg hverken til å gjøre andre arbeidsoppgaver eller nyte sommerværet. Vi var gjerne tre personer som var konstant urolige hele døgnet i tørkeperioder, og vi ser fram til å følge med på vanningen via telefonen, sier han.

Administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss (til venstre) er stolt av at Telia<br />var først i Norden med eget IoT-nett. Til høyre Max J. Tangen i 7Sense.
Administrerende direktør i Telia Norge, Abraham Foss (til venstre) er stolt av at Telia
var først i Norden med eget IoT-nett. Til høyre Max J. Tangen i 7Sense.

Vanning er bare begynnelsen

Vanningssensoren fra 7Sense fungerer på det eksisterende mobiltelefonnettet. Men denne teknikken vil først komme til sin fulle rett når det nye IoT-nettet blir fullt utbygd om noen år. Telia lanserte sitt NB-IoT-nett 14. desember og var dermed først i Norden. NB-IoT er en forkortelse for Narrow Band, Internet of Things, og systemet åpner helt nye muligheter for trådløse sendere som kan leve «sitt eget liv». IoT-sendere kommuniserer med svært små datamengder, og de er derfor ikke avhengige av så god dekning som de senderne vi hittil har brukt. Telia mener at dekningen vil bli 6-7 ganger bedre enn den er i dag. Dermed vil IoT-sendere fungere nede i kjellere og nedgravd under asfalt. Fordi IoT-senderne går i dvale når det ikke overføres data blir strømforbruket svært lavt og batterilevetiden tilsvarende lang. Det er allerede levert IoT-systemer som holder rede på hvor jernbanevogner befinner seg, og som viser hvilke parkeringsplasser som er ledige.