Valtra A4 blir 5
De minste modellene fra Valtra får en oppgradering med blant annet ny motor.
Syttiårsjubilanten Valtra er i full gang med å introdusere femte generasjon. I fjor ble G-serien førstemann ut. Nå får også lillebror A et 5-tall i modellbetegnelsen.
Dagens A-modeller var første generasjon fra den felles Global-plattformen fra Agco. Valtra har erfart at kundene som velger en A, ønsker en enkel og ukomplisert handel. Derfor får du begrensede valgmuligheter, og fargen blir heretter kun den vanlige røde. Unntaket er de to modellene A105 og A115 HiTech4. De har fortsatt muligheten til å reise innom Unlimited Studio for å få montert hva du måtte ønske.
Oppgraderte motorer
A-serien består av relativt enkle traktorer med effekt fra 75 til 135 hestekrefter. Modellbetegnelsen gjenspeiler motoreffekten, her er det ikke ekstra effekt å få. Den største forskjellen er at de nye motorene klarer avgasskravene i steg fem.
De tre minste (A75-85-95) har en tresylindra motor slik som før. Resten av serien, fra A105 og opp, har fire sylindere.
Litt nytt
De tre minste får en oppgradert transmisjon med totrinns hurtiggir. Det fører til at du får totalt 24+24 gir. Vendegiret blir betjent med den klassiske Valtra-spaken med parkbremsfunksjon på venstre side av rattet, og du får en egen kløtsjknapp på girspaken.
De tresylindra modellene får også en brems for kløtsj-funksjon sammen med den oppgraderte girkassen. Du har mulighet til å koble ut denne funksjonen hvis du behøver å ta en bakkestart.
De to mellommodellene A105 og A115 viderefører Hitech4 som vi kjenner fra før, og de to største A125 og A135 beholder den enkle mekaniske 12+12 girkassen. I denne effektklassen er det nok mange som hadde håpt på en bedre girkasse, men de må nok finne seg i å legge ut de ekstra kronene det koster å velge en traktor fra G-serien.
Tidligere hadde A-serien uttak for både luft og hydrauliske bremser for henger. Nå kan du få tokrets hydrauliske bremser for å tilfredsstille TMR-kravene. Fraværet av trykkluft vil kanskje redusere prisen på traktoren litt.
Fortsatt enkel
Oppgraderingen gir ikke mulighet for isobusstyring av redskaper eller autostyring. Dette vil fortsatt være forbeholdt de større modellene.
Hyttefjæring er mulig som tilleggsutstyr på de firesylindra, men fjærende framaksel er fortsatt ikke et tema.