Bedre Gardsdrift har allerede fått prøvd nye Valtra G i Namsos.
Bedre Gardsdrift har allerede fått prøvd nye Valtra G i Namsos.

Her kommer Valtra G

Finnene lanserer en helt ny traktorserie som skal fylle gapet mellom A- og N-serien.

Publisert
Grønn metallic
Grønn metallic
Bronse metallic
Bronse metallic

Valtra sammenligner G-serien med en sveitsisk lommekniv. Den skal være liten nok til lette og enkle oppgaver, og den har nok utstyr og ytelse til å prøve seg som hovedtraktor på et mellomstort bruk.

Spranget mellom A- og N-serien har vært i største laget både på vekt, utstyrsnivå og ikke minst pris. Derfor vil de minste N 104, 114 og 124 forsvinne så snart G-serien er på plass.

G-serien er den første fra Valtra til å ta i bruk tallet 5 i modellbetegnelsen. Den er også førstemann ut med de to nye fargene grønn og bronse i metallic som standard valgmulighet.

Tre utstyrsnivå

For å tilpasse traktoren til et stort spekter av brukere tilbyr Valtra tre utstyrsnivå. Den enkleste, Hitech, har åpent senter hydraulikk, mekanisk betjente hydraulikkuttak, og all betjening samlet ute på høyre konsoll.

Den litt mer avanserte Active har blant annet ei variable hydraulikkpumpe på 110 liter, og noe av betjeninga er flyttet til armlenet.

Toppmodellen Versu har alt dette og i tillegg Smart Touch-armlenet vi kjenner fra N-serien. Active og Versu er klar for Valtra Auto-Guide autostyring og isobus redskapsstyring for de som måtte ønske det.

Klar for fornybar diesel

Effekten i den nye G-serien varierer fra 105 til 145 hestekrefter. Alle har firesylindra motorer med 4,4 liter volum.

Modellen G125E er en Eco Power utgave der du har mulighet til å kjøre på redusert turtall med full effekt.

Valtra har hatt et samarbeid med det finske oljeselskapet Neste Oil i flere år. AGCO Power-motorene er konstruert for å kunne kjøre med 100 prosent fornybar diesel for de som ønsker det, og alle nye traktorer som forlater fabrikken har dette på tanken.

På G-serien er serviceintervallet økt til 600 timer på motoren.

Hitech 6

Transmisjonen er ny i Valtra-sammenheng, den har fire grupper og seks hurtiggir. Slektskapet til en franskprodusert transmisjon vi kjenner som Dyna 6 er godt kamuflert. Betjeningen er i typisk Valtra-stil med den kjente vendegirspaken med parkbrems, og automatfunksjoner vi kjenner fra Hitech 5 på N-serien.

Du kan velge mellom en standard variant med 40 (43) km/t topphastighet, eller en øko-variant som oppnår samme hastighet ved 1600 o/min.

Et kontor med utsikt

En lastertaktor må ha god sikt. Valtra har senket panseret på G-serien slik at det er betydelig mindre enn på N-serien. I tillegg får du selvfølgelig glass i taket.

Hytta har samme ramme som på den mindre A-serien, men Valtra har redusert størrelsen på sidekonsollene, og det gir et romsligere inntrykk.

Valtra beholder det nordiske preget og tilbyr et ekstra varmeapparat nede ved pedalene samt oppvarmet bakrute. Aircondition og luftsete er lagt inn i standardutstyret.

En annen praktisk detalj vi legger merke til er at stigtrinna er laget av aluminium. Det vil nok fjerne de kjente problemene med rust for de som kjører på salta veier vinterstid.

Hytta gir et godt inntrykk etter vår første prøvetur. Den har samme ramme som hytta på den mindre A-serien, men den har nok plass selv om G har fått det avanserte Smart-Touch armlenet
Hytta gir et godt inntrykk etter vår første prøvetur. Den har samme ramme som hytta på den mindre A-serien, men den har nok plass selv om G har fått det avanserte Smart-Touch armlenet

Valtra Smart

G-serien har arvet mange finesser fra storebror N. Brems for kløtsj har blitt en selvfølge på flere merker, men Valtra er ganske alene om å tilby automatisk innkobling av firehjulstrekket ved vending. På G-serien kan du definere hvor mange sekunder firehjulstrekket skal være innkoblet.

Hver gang du betjener lasterspaken øker motorturtallet for å gi rask bevegelse på lasteren. Valtra hevder at dette er en løsning de har patentert. Versu-utgaven av G-serien har såkalt «live», eller levende tredjefunksjon. Det gjør at du kan betjene tredjefunsjonen med en vippebryter på spaken samtidig som du kjører de andre funksjonene.

Denne traktorstørrelsen blir ofte kjørt av flere personer. Derfor har Valtra forsøkt å gjøre betjeninga så enkel som mulig, selv på den mest avanserte Versu. Hvis bestefar skal bruke traktoren kan du programmere kjørespaken slik at du girer opp ved å dytte fram, og girer ned ved å trekke spaken bak. Du kan også slå helt av Smart-Touch-skjermen med en bryter på toppen for at bestefar ikke skal bli distrahert. Dette kan kanskje også være nyttig for de som kjører mye i mørket, og ikke ønsker for mye lys inne i hytta?

Oppfølgingsprogrammet "Connect, Care and Go" ligger inne som standard på Versu. De fleste merkene har etter hvert fått slike system, og Valtra har vært på banen siden starten av 2020.

Mål og vekt

Valtra G får en akselavstand på 255 cm. Det er 15 cm lengre enn A-serien, og 12 cm kortere enn N-serien. Høyden blir oppgitt til 268cm. Egenvekta vil variere litt mellom de forskjellige modellene i serien, men den vil ligge rundt fem tonn pluss frontlaster. Tillatt totalvekt ligger på 9500 kg.

Velutstyrt hydraulikk

Løftekapasiteten på trepunkten bak er 5500 kg og 2500 kg for fronthydraulikken. Valtra er kjent for lang vandring på trekkarmene, og de nye modellene har 700mm vandring. Fanghakene er kategori 3.

Fra fabrikk kan Valtra levere opp til fire doble hydraulikkuttak bak, og en egen Power beyond-kobling. Du kan også få opptil fire doble uttak framover for betjening av laster og frontløft. G-serien er første Valtra som kan by på tokrets hydraulisk hengerbrems. Dermed kan du få traktoren uten trykkluftanlegg, og spare noen kroner.