Du er her

U-brodd ble suksess for Lilleseth Kjetting

Etter å ha levert den såkalte U-brodd-kjettingen i tre sesonger kan Lilleseth Kjetting AS konstatere et svært godt salg av denne kjettingtypen.
Av Håkon Bjerke
Publisert 20.02.2015 00:45

Familiebedriften Lilleseth Kjetting AS holder til på Skarnes i Hedmark, og ble opprinnelig startet som en kjettingfabrikk i 1947. Nå drives bedriften av tredje generasjon Lilleseth. Foruten import og salg av OFA kjettinger fører de også et program av redskaper, slitestål og løft/sikringsutstyr. Lilleseth Kjetting AS leverer både tradisjonelle kjettinger og lettkjettinger til landbruk, skogbruk, transport og anlegg.  Markedssjef Stine Lilleseth opplyser i en pressemelding at mer enn 40% av salget går til landbruket.

Lilleseth U-brodd for skogsmaskiner.

Over halvparten U-brodd
Av en årlig omsetning på omkring 8000 par kjettinger er 60% av typen U-brodd. I følge Lilleseth er kjettingen er svært skånsom mot dekket, og de spesielle skjøtelenkene gjør at den monteres uten bruk av verktøy. U-brodd kjettingene finnes i firkant lettkjetting og robust ordinær kjetting. U-brodd lettkjetting leveres i varianter på 5,7 og 7 millimeter. Som ordinær robust kjetting leveres den i fem ulike tykkelser på 8, 9, 10, 11 og 13 millimeter. Til anleggsmaskiner finnes også en variant med tverrlenker i 11 og 13 millimeter. Alle U-brodd-kjettingene er laget i borlegert stål, som skal gi optimal slitestyrke og levetid.

De spesielle, vridde skjøtelenkene gjør at kjettingene hektes sammen og monteres uten bruk av verktøy.

Lettkjetting øker
Selv om det har vært to snøfattige vintre, og totalmarkedet for traktorkjettinger antas å være synkende, har Lilleseth Kjetting AS opplevd et økt salg av traktorkjettinger. Det er lettkjettingene som står for økningen. Stadig flere kunder velger lettkjettinger, av flere grunner. Lettkjettingene er rimeligere i innkjøp, og de er lettere å håndtere og montere. De ruller også lettere enn en grov kjetting slik at drivstofforbruket reduseres. Lettkjettinger har også bedre grep på hard is, særlig når det bare er en tynn ishinne oppå asfalten.  Dette har sammenheng med at de tynnere kjettinglenkene er lettere å presse ned i isen enn grøvre lenker.