Solid gardsbil med irriterende detaljer

Åtte dager tilbrakte vi på motor- og grusveier med den nye Iveco Daily. Bilen er kvikk og lettkjørt, men støy og irriterende detaljer forstyrrerhelhetsinntrykket.

Publisert

Den nye Iveco Daily har fått tilnavnet City Truck, men ta ikke begrepet bokstavelig. Franskmannen vil garantert bli å finne på kronglete gardsveier også. Sammen med lastekapasiteten, sørger kjøreegenskapene for at den kommer til sin rett. Stort repertoar Først og fremst gir motoren et solid inntrykk. Den drar villig av gårde på lave turtall, du slipper å gire altfor mye, samtidig som bilen ikke sier nei takk til høyt arbeidstempo med klampen i bånn. Den er kvikk og er slett ingen sinke i trafikken. -Selv ikke med betydelig last. Testbilen var utstyrt med en 2,8 l Unijet motor (fullelektronisk innsprøytning/Common Rail), en variant som definitivt overbeviser. Maksimalt dreiemoment (290 Nm) oppnås alt ved 1800 o/min, og holder seg høyt også ved lavere omdreininger. Drivstofforbruket er det heller ingenting å si på. Vi målte 1,2 l/mil under svært varierende kjøring med lass. Bremser og styring fortjener ros. Lettkjørt, er hovedinntrykket etter vel ei uke i City Trucken. Dernest fortjener svingdiameteren oppmerksomhet: Ifølge fabrikkdata, har 12 kubikkeren, med en akselavstand på 3,3 meter, en vendesirkel på litt over 11 meter. Vi tror det så gjerne. Franske former Designet har fått en til dels kraftig oppgradering i forhold til de gamle modellene. Foruten at bilen er blitt penere å se til, innebærer dette at sikten ut er upåklagelig i alle retninger, og at dashbordet har fått en mer moderne utforming. Det er dessuten tydelig at det er lagt ned betydelig arbeid i å gjøre lasterommet rektangulært og dermed lett å stable i. All honnør til franskmennene her. Neste ingeniørutfordring bør være å få fjernet hjulhusene helt fra lasterommet.Mest for Mini Mindre bra er sittekomforten for oss over 190 cm. Personlig ville vi gladelig ha ofret noe av lasteplassen til fordel for en mer komfortabel sittestilling. I tillegg er avstanden ned til gulvet for liten for oss som ikke har Mini som mellomnavn. I kjørestilling får beinet ubehagelige vinkler både i ankel- og kneledd. At bilen ikke er designet for oss i den øvre høydeskalaen, fikk vi ikke minst bekreftet da vi drog ned solskjermen. Det begrenset sikten til noen få meter framfor bilen.At du verken kan justere høyde eller vinkel gjør det enda vanskeligere å finne en komfortabel stilling.Men rett skal være rett: Ivecon har luftsete som alternativ, og det er mulig at det kan rette på både høyde og sittekomfort for øvrig.Dessuten: Hvis det ikke er for mye over 180 cm opp til hårfestet, vil du trolig være fornøyd med standardsetet. Støyende fransk Og siden vi først er i gang med å rakke ned på franske ingeniører: Hvorfor har vi følelsen av støyen er like høy som i varebiler fra midten av 80 tallet? I alle fall er ikke dette bilen for taffelmusikk og høyt turtall (noe det blir i 80 km/h). Mindre støy skulle være en av fordelene med den nye Unijet motoren, men her har produsenten fortsatt et godt stykke arbeid å gjøre. I tillegg til motorstøy er det også en god del veistøy. På grusveier gnisser og ramler det mer enn forventet av en bil som møter et nytt årtusen. Til slutt en unødvendig, men absolutt irriterende detalj: Hvorfor er ikke sidedøra gjort 30 cm breiere? En europall går riktignok greit, men truckføreren bør være svært stø på hånda. En pall med kraftfôr må tas på langs. En uheldig håndtakplassering i åpningen fører dessuten til at sekkene fort rives opp.Det bør her minnes om at Dailyn også kan fås med lasteplan, eventuelt med dobbeltkabin (sju seter m/lasteplan). Velger du sistnevnte, får du en praktisk arbeidshest samtidig som du kan kjøre ungene på fotballtrening.

RAMME: Iveco Daily Modell Type Motor Totalvekt/ Veil. pris, kr(hk) Nyttelast, kg eks mva 35S11 10,2 m3 kassebil 2,8 TDI (105) 3550/1560 185000 40C11 12 m3 kassebil 2,8 TDI (105) 4200/2020 207000 50 C11 17 m3 kassebil 2,8 TDI (105) 5000/2765* 235000 40 C11 Dbl kabin/plan 2,8 TDI (105) 4200/2190 237300* Ekstra høyt tak (210 cm)

Tre klasser Med smått og stort, skal den nye modellen kunne leveres i 3000 forskjellige varianter. Heldigvis kan de deles i tre hovedklasser: Klasse L utgjør de mest kompakte bilene, og har totalvekter opp til 3,2 tonn. Lasterommet er mellom sju og 12 m3. S-klassa har ni ulike vareromsvolumer, fra 7 til 17 m3, bakaksling med enkle hjul, tre takhøyder og tre motoralternativer. Totalvekten ligger på 3,5 tonn. Flere alternative akselavstander. Den tyngste klassa, C, har totalvekter fra 3,5 til 6,5 tonn, og lastevolum på opptil 17 m3. Bilene har tvillinghjul bak.Samtlige modeller kan leveres som chassis for påbygg av lasteplan etc.

Unijet Dailyen kan fås med tre ulike motoralternativer:Den 125 hesters/2,8 liter Unijet er det største alternativet, og har fullelektronisk innsprøytning etter Common Rail prinsippet. Mindre drivstofforbruk, reinere avgasser og økt styrke er noen av fordelene. Den mellomste motoren har turbo og intercooler (2,8 l), og kan skilte med en effekt på 78 kW (105 hk). Det minste alternativet er en 2,8 liter (85 hk) uten turbo.

PlussMotor Lettkjørt

MinusSittekomfort for de lange Støy

Bilde: Bilen Etter vel ei uke med daglige doser Daily, kan vi konstatere svært behagelige kjøreegenskaper.

Bilde: Bil2Modus Ivecos elektronisk diagnosesystem.

Bilde: Bil 3En unødvendig, men avgjort irriterende plassering. Håndtaket har lett for å komme i veien i forbindelse med lessing/lossing.

Powered by Labrador CMS