Du er her

Presisjonslandbruk krever kunnskap

Felleskjøpet innfører supportavtale for sine AMS-kunder. Målet er mer fornøyde kunder og lavere terskel for å ta kontakt når det oppstår problem.
Av Magnus Østby
Publisert 12.03.2015 08:30

Felleskjøpet og produktsjef Bård Svarstad erfarer at GPS og presisjonslandbruk krever en annen type rådgiving og forberedelser enn hva mange bønder er vant med.

Har du GPS fra John Deere, og kjøper deres FarmSight supportavtale, får du blant annet prioritert og utvidet telefonsupport i sesongen og hjelp ved fornying av abonnement og programvareoppdatering. Prisen er 3200 kroner per år.

- GPS og autotyring blir mer og mer rådgiving. Dette er en omstilling for bøndene, som må lære at elektronikk også krever forberedelser. I likhet med plogen eller harva, må du sjekke at utstyret virker før du kjører ut på jordet. Vi arrangerer hvert år brukerkurs før våronna, og ser at de som deltar på disse har mindre problemer enn andre, sier produktsjef Bård Svarstad.

Svarstad har ingen eksakte tall på hvor mange som kjører rundt med GPS og autostyring fra John Deere, men antar at Felleskjøpet Agri har solgt nærmere 400 antenner. Fabrikkmonterete antenner, samt det de to andre Felleskjøpene har solgt, kommer i tillegg.

Den nye supportavtalen blir presentert på et stort AMS-seminar på Gardermoen nå i helga. Over 170 John Deere AMS-kunder fra hele landet har meldt sin ankomst, og Svarstad er spent på responsen. Å betale for kunnskap har vært normalt i IT-verdenen i mange år, men nå er altså tiden inne for å gjøre det samme i landbruket. Men prisnivået på supporten er vidt forskjellig, i AMS-kundenens favør.

- Avtalen koster 3200 kroner, og er en kalkulert pris på hva dette vil koste i snitt per kunde og år. Prisen er dessuten subsidiert. Våre hovedmål er å sette support i system og hjelpe kundene til å få systemene til å fungere. Vi tror også at terskelen for å ta kontakt er lavere når kundene betaler for denne tjenesten, sier Svarstad.

Svarstad påpeker at kunder uten denne avtalen også vil få hjelp, men at de må betale for oppgradering og hjelp på vanlig måte, og at de ikke får den utvidede telefonsupporten med direktenummer, slik avtalekundene får.