Du er her

Nye Valtra N4

Valtras nye N4-serie deler hytte, drivlinje og design med storebror T4.
 I tillegg sørger toppmodellen N174
 med 185 hester, for at Valtra igjen har markedets sterkeste firer. 
Av Ola Tande
Publisert 07.10.2015 08:15

Valtra N4 kommer i seks modeller, med firesylindrede motorer på 4,4 eller 4,9 liter. Minstemann N104 yter 105 hk (maks 115 hk), mens toppmodellen N174 har 185 hk inklusiv ekstraeffekt. Det er opp 14 hk og 30 Nm i forhold til dagens toppmodell N163. Motorene oppfyller kravene til Steg4/Tier4 uten EGR eller partikkelfilter, kun AdBlue, som utgjør 6-9 prosent av dieselforbruket. 

Valtra N174 Versu.

Valtra N4 med skyview.

Den nye hytta og betjeningen er identisk med den du finner på T4. Den leveres
 med to ulike varianter av glass i taket. Enten med glass i front, eller med såkalt ”skyview” på den bakre halvdelen. Sistnevnte er spesielt myntet på traktorer med vendbar førerplass som brukes i skogen, der sjåføren har behov for ekstra sikt oppover, eksempelvis ved bruk av tømmerkran. 

Valtra N104 HiTech5.

N4 leveres som HiTech5, Active, Versu (semi-powershift) og Direct (trinnløs). Velger du HiTech5 får du hydraulikk med åpent senter og mekanisk betjente hydraulikkventiler. Den har også simpelt armlene og knappebetjent girspak på egen konsoll. Active og Versu er lik som på T4, der de er utstyrt med lastkjennende hydraulikk, men skilles ved at Active har mekanisk hydraulikkbetjening og armlene uten terminal. Versu har elektronisk betjening av hydraulikken og armlene med terminal. Trinnløse Direct byr på full pakke. Du kan velge mellom tre hydraulikkpumper med kapasitet på 115 l/min, 160 l/min eller 200 l/min.

Active, Versu og Direct fås med en nyttig funksjon kalt Hydraulic assistant. Hvis du for eksempel kjører på lavt turtall
 i B3, samtidig som du løfter frontlasteren med fullt utsalg på spaken, girer traktoren ned i B1, og øker automatisk turtallet på motoren og dermed oljeleveransen fra hydraulikkpumpa. Giringen skjer raskt, uten plagsomme rykk og napp og framdriftshastigheten blir tilnærmet uendret. 

Nytt på N-serien er også antispinnfunksjonen de kaller ASR. Denne reduserer motorkraften og dermed sluringen på hjulene til verdien du selv har valgt. Du kan velge hvor mye hjulspinn du tillater i fem trinn. Funksjonen minner om det du finner på biler, med den forskjell at bremsene ikke aktiviseres. 

Les mer om Valtras nye N4-serie i Bedre Gardsdrift nr. 7, 2015.