Du er her

MF 7700 S med Datatronic 5

Massey Ferguson 7700 S-serie har fått tre nye modeller med Steg 5 motorer og den nye Datatronic 5-terminalen.
Av Ola Tande
Publisert 25.02.2019 11:06

De tre nye modellene i Massey Fergusons 7700 S-serie heter 7716 S, 7718 S og 7719 S. De yter 165 hk (185 med ekstraeffekt, EPM), 180 hk (210) og 190 hk (220). Motoren fra Agco-power, med seks sylindre og volum på 6,6 liter har eksosrensing i henhold til Steg 5.

Datatronic 5
Så til den mest åpenbare forskjellen. Den nye Datatronic 5 terminalen er kjent fra den større 8700-serien, og i 7700 S erstatter den Dataronic 4 terminalen. Det betyr at både traktorinnstillinger, vendeteigsautomatikk, Isobus, GPS og dokumentasjon kan betjenes fra én og samme terminal. Datatronic 5 er standard på Exclusive-modellene, men kan også leveres på Efficient-modellene. Skjermen er ni tommer og trykkfølsom, i tillegg har du knapper og er rullehjul på siden, hvis du heller foretrekker det.

Powershift eller trinnløs
7716 S og 7718 S kan leveres med to transmisjonsalternativer, enten Dyna-6 (powershift) eller Dyna-VT (trinnløs). 7719 S leveres kun med Dyna-VT. Når det gjelder Dyna-6, så blir den tilgjengelig med ekstra øko-gir, som betyr lavere turtall i transport, 1500 o/min i 40 km/t og 1800 o/min ved 50 km/t. 7719 S kan også leveres med bakdekk som har diameter på 1,95 meter og en tillatt totalvekt på 14 tonn.


Her ser du Steg 5 systemet. Til venstre 8700-serien, til høyre 7700-serien. Grafikk: Agco

Steg 5
Massey Ferguson reklamerer med et vedlikeholdsfritt «alt-i-ett» system for Steg 5 eksosrensing. Det kom først på 5700-serien, men gjelder nå også for de større modellseriene, som 7700 og 8700. Hovedforskjellen sammenliknet med Steg 4 er en sotkatalysator (SC) og noen endringer på eksosrøret, som visstnok er blitt litt smalere.
Vi får også opplyst at den nye sotkatalysatoren krever regenerering av og til, men at dette skjer passivt, og helt automatisk, og at det enten er nok at traktoren har gått tungt lenge nok til at eksostemperaturen er høy nok for regenerering, eller at motorstyringen sørger for å justere parameterne slik at eksostemperaturen blir høy nok til å regenerere, altså brenne vekk sotet. Sjåføren kan fortsatt velge å tvangskjøre, eller å overstyre regenereringen.


Foto: Agco

Nyheter for Global-serien
Massey Fergusons 4700, 5700 og 6700-serie Global-traktorer er ikke unntatt det nye traktordirektivet. Dermed kan disse også utstyres med to-leder hydrauliske tilhengerbremser som alternativ til luftbremser. Du kan fortsatt bruke tilhengere med en hydraulisk bremseslange.
I tillegg kan 5700-global nå leveres med integrert fronthydraulikk fra fabrikk med akkumulatordemping og løftekapasitet på 2525 kg.