Du er her

Et spadtak for landbruksmekanikeren

Agroteknikk velger også i år å profilere landbruksmekaniker-faget på messa i november ved å kåre «Årets lærlinger» i samarbeid med Traktorbransjens Opplæringskontor og Bedre Gardsdrift.
Av Bo Hansen
Publisert 15.06.2015 23:30

Erik Lomsdalen og Anne Frøland fra Traktorbransjens Opplæringskontor (fremst) og Bård Svartstad fra Agroteknikk-komiteen og FK, etter første planleggingsmøte om kåringen av "Årets lærlinger".

På Agroteknikk i 2012 var det første gang at «Årets landbruksmekaniker-lærlinger» ble kåret. Dette skal også skje i år. Etter sommerferien vil de sju TLIF-medlemsbedriftene Felleskjøpet, A-K maskiner, Eik maskin, Lantmannen Maskin, H.C. Pettersen, Lena Maskin og Aase Landbruk plukke ut hver sin «Årets lærling» blant dem som snart skal ta fagbrevet. Disse sju skal under hele Agroteknikk være «levende reklameplakater» for faget – både på standen til Traktorbransjens Opplæringskontor og hos sine respektive arbeidsgivere. Iført profiltøy vil de være godt synlige over alt på messeområdet.  


Håper på årlige kåringer

Målet for Agroteknikk-ledelsen og TLIF er at de sju største maskinleverandørene skal kåre «Årets lærlinger» hvert eneste år – både for å gjøre krus på landbruksmekanikerlærlingene, vise for hele verden at dette er et interessant utdanningsløp for maskininteressert ungdom og at rekruttering til faget er livsnødvendig for den norske bonden.

Foreløpig har man ikke lykkes med årlige kåringer hos alle sju. Slik det er nå med "Årets lærlinger" på Agroteknikk hvert tredje år, vil det bare være bestemte årskull som kommer i betraktning. Og det er ikke rettferdig, er det vel?


Mediedekning i alle kanaler

Traktorbransjens Opplæringskontor (TO) promoterer og følger opp landbruksmekanikerlærlingene i ni fylker (Akershus, Østfold, Vestfold, Buskerud, Oppland, Hedmark, Hordaland, Sogn & Fjordane og Møre & Romsdal. Opplæringskontoret vil med det første sende ut et brev til de sju store maskinimportørene med innbydelsen til kåring av "Årets lærling" og bistå dem med kriterier og anna hjelp. Bedre Gardsddrifts oppgave blir å skape blest om faget både på trykk og på nett, samt å sørge for mediedekning i andre kanaler.