85 prosent av overskuddet borte
461 millioner i pluss i 2016, 70 millioner i 2017.
Nortura offentliggjorde torsdag overskuddet for 2017. Det var ingen hyggelig lesning for de som holder selskapet kjært. Det gikk vel og merke i pluss, men i forhold til året før er det ikke mye å rope hurra for.
Spesielt i siste tertial 2017 gikk det ordentlig hardt for seg, med 295 millioner lavere resultat i forhold til 2016. Til sammen sank resultatet med 391 millioner kroner, eller 85 prosent. Dette til tross for økte makredsandeler, spesielt på pølser og kylling.
- Dette resultatet er ikke i tråd med de ambisjonene vi har. Vi står i flere store endringsprosesser som beslaglegger store ressurser, og vi setter nå i gang tiltak raskt for å rette opp kursen, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i en pressemelding.
Stor omorganisering får skylden. Nortura har vært gjennom en overgang til grossiststyrt distribusjon som har gitt store problemer, samtidig som de er inne i det de kaller en "betydelig omstillingsperiode som følge av implementering av ny IT-plattform". At det er ubalanse mellom produksjon og etterspørsel har heller ikke hjulpet.