Å måtte trekke ut mjølkeslangen med egen muskelkraft kan bli en saga blott med de nye tankbilene fra Tine. Arkivfoto: Bo Hansen
Å måtte trekke ut mjølkeslangen med egen muskelkraft kan bli en saga blott med de nye tankbilene fra Tine. Arkivfoto: Bo Hansen

Slange-revolusjon fra Tine

Tine tester ut et nytt system for innpumping av mjølk på tankbilen. Sjåføren slipper nå å trekke ut slangen.

Publisert

Både uttrekk og inntrekk av slangen styrer sjåføren med en liten fjernkontroll. Det er ikke lenger nødvendig å dra i slangen. Det eneste du må gjøre er å holde i slangen og føre den på plass. Borte er også den velkjente slangetrommelen. Nå ligger mjølkeslangen langs den ene sida på bilen, skriver Tine Rådgiving.

Største revolusjonen siden spann-exit

Sjåføren i Nord-Østerdal, som tester ut det nye systemet, betegner det som den største nyvinninga etter at det ble slutt på mjølketransport i spann. Nå er tunge løft borte og du slipper å slepe slangen opp i motbakke, sier sjåfør Rune Westberg, som har kjørt mjølkebilen i 22 år i Folldal, Alvdal, Tynset, Os og Tolga.

- Med det nye systemet tror jeg at jeg holder lenger som sjåfør.

Raskere tømming

Med det nye systemet blir det mindre løftehøyde på mjølka og den åpner også opp for å bruke tjukkere slange. Det betyr at pumpekapasiteten kan dobles og redusere innpumpingstida betraktelig.

Lettere vedlikehold

En annen forbedring med nyvinningen er at vedlikeholdet rasjonaliseres. Tidligere tok det fra én til to dager å ta det årlige vedlikeholdet på ventiler, kraner og pakninger i en tankbil. Det betød at den måtte tas ut av drift og erstattes med en reservebil.

- I den nye bilen som testes er det meste av ventiler og kraner samlet i ett batteri. Vi tar ut hele batteriet og setter inn et som er ferdig vedlikeholdt. Det tar 10 minutter. Vi tenger ikke å sette inn reservebil, sier Frode Eggan, flåteansvarlig for Tines tanktransport.

Standard på alle nye biler?

I tillegg til test-bilen som kjøres i Nord-Østerdal er det bestilt to nye tankbiler som skal testes i andre deler av landet. Resultatet av disse testene bestemmer om det nye systemet skal bli standard på alle nye biler, sier Eggan.