Forsvaret tester førerløs traktor i kolonnekjøring
Målet med prosjektet er å gjøre det mulig for Forsvaret å bruke førerløse traktorer i kolonnekjøring ute i felt.
Transportkolonner kan være et utsatt mål i stridssammenheng og ofte består kolonnen av flere kjøretøyer og sjåfører. Forsvaret ønsker å redusere antall sjåfører som utsettes for fare til et minimum.
Derfor har Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) og Yeti Move AS utviklet et system som gjør det mulig å få en ubemannet traktor til å følge et annet kjøretøy. Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom FFI, Yeti Move og Valtra.
Med kamera som øyne
Det er kun det forreste kjøretøyet som er bemannet. Lignende systemer er allerede testet i forbindelse med brøyting av flyplasser og på vals i veiarbeid.
Systemet fungerer på den måten at kjøretøyet foran, i dette tilfellet lastebilen, har en QR-kode bak. Traktoren har et kamera i frontruta og skal ved hjelp av dette kunne følge bilen foran.
Mye av teknologien som brukes er innebygd i traktoren fra fabrikk. Systemet som her er montert på traktoren består av et kit med blant annet et kamera, to antenner og en datamaskin. Med opplåsningskoder fra Valtra kan systemet kontrollere styring, gass og bremser på traktoren gjennom canbus-systemet.
Traktoren er allsidig
Både det norske og det finske forsvaret har fått øynene opp for traktoren de siste åra. Det mange grunner til det. Det at du enkelt kan skifte mellom redskaper gjør traktoren godt egnet til mange oppgaver i Forsvaret, for eksempel brøyting, veivedlikehold og ikke minst transport.
– Traktoren er en allsidig maskin som er godt egna i terreng og på skogsveier. Den kan trekke lass, og den kan rydde miner. I tillegg blir den masseprodusert, og den rimelig om vi sammenligner med et pansret kjøretøy, sier John Emil Halden i Yeti Move AS.
Testtraktoren er en Valtra T234 med trinnløs transmisjon. Bakpå henger en krokløfthenger fra FMG og et transportflak Krokkasser har lånt ut til prosjektet.
Sensorer er neste steg
Per dags dato er det ingen sensorer som kan følge med på eventuelle hindringer rundt traktoren. John Emil opplyser at neste steg er å få til dette.
Slik det er nå bruker systemet 4G og 5G signaler der det er mulig, men de jobber også med å få til en løsning som bruker autostyringa på traktoren.
Prosjektet er altså foreløpig i en testfase. Snø og forsvar er selve inngangen, men det er også gjort prosjekter med veivals. I tillegg blir det jobbet med å få til noe på hjullaster.
Finnes ikke regelverk ennå
Et naturlig spørsmål når det kommer til førerløse kjøretøy er ansvarsforhold. John Emil forteller at det finnes ikke noe regelverk som omfatter dette, men at de må søke om tillatelse for hver enkelt test.
Ifølge ham er det ikke noe problem å få innvilget søknaden for tester så lenge du har en god plan på sikkerheten. Testinga skjer jo også på lukket område.