Ole Arne Holth har en 10 tonns Moheda-henger med hydraulisk drift på boggien.

Krever svar om tømmerhengere

Ole Arne Holth har i et åpent brev bedt Samferdselsdepartementet redegjøre for regler rundt tømmerhengere i trafikken.

Publisert

Skogbruker Ole Arne Holth fra Nord-Odalen har sendt et åpent brev til Samferdselsdepartementet der han ber om svar på en rekke spørsmål knyttet til tømmerhengere. Han spør blant annet om begrunnelsen for at en tømmerhenger etter traktor må være registrert ved kjøring etter offentlig vei Norge.

Vriene å få registrert

Videre skriver han at de fleste tømmerhengere etter traktor her til lands ikke er registrerte, og ifølge importør lar det seg heller ikke gjøre å registrere eldre tømmerhengere, en problemstilling Bedre Gardsdrift har skrevet om flere ganger. Hvorfor kan vi ikke få de samme bestemmelsene i Norge som i Sverige og Finland, spør Holth, og lurer på hva som hindre Samferdselsdepartementet fra å utforme nye forskrifter.

Fikk kjøreforbud

Holth har lenge tenkt på saken, men for to uker siden fikk han smake på konsekvensene. Han måtte ned fra skogen for å fylle diesel på garden. Han måtte da kjøre 200 meter på riksvegen, og ble stoppet av Statens Vegvesen. Kjøreforbudet var et faktum. Hengeren, som du ser på bildet, var tom, men uten lys og skilt.

- At jeg ikke hadde lys på hengeren er greit at de slår ned på. Det monterer jeg i disse dager. Men jeg synes regelverket rundt registrering er veldig rart. Og det virker som om det heller ikke er klart for de som skal håndheve det, sier Holth.

Rett bak Holth kom det enda en tømmerhenger. Også den fikk kjøreforbud.

- Jeg føler vi må ha mer trykk på saken for å komme noen vei. Derav brevet til departementet, sier odølingen som mener det ikke har blitt gjort nok med saken fra næringa sin side.

Nå skal han hyre en lastebil så han får hengeren opp i skogen igjen.

Powered by Labrador CMS