Juletrær krever riktig jord og profesjonell pleie
- Lokalitet, lokalitet, lokalitet og lokalitet er de fire viktigste elementene i juletreproduksjon, sier den danske produsenten Allan Skiffard til Maskinbladet.
Det viktigste i juletreproduksjonen er jorda. God åkerjord er ikke nødvendigvis det beste til juletreproduksjon. Jultrær skal helst ha en lettere type sandjord, gjerne ispedd litt grus.
Raskt start og riktig avstand
- Planter du juletrær på leirjord, starter trærne å vokse for langsomt. Men når de først er kommet i gang, løper de i været for fort, slik at de blir korte nede og for langt mellom greinkransene. Det skal helst være omvendt. Rask start nede. Etter det kan du sjøl bestemme vekstrytmen gjennom gjødsling, anbefalerer Skiffard.
For ham duger fortsatt den gamle fasit for et vellykket juletre: Lokalitet, lokalitet, lokalitet og atter lokalitet.
Det skal skje til rett tid
Det blir stadig færre juletredyrkere i Danmark, og det er de små som faller fra. De som blir igjen er de store og profesjonelle.
- Jueltreproduksjon er blitt en jobb for profesjonelle. Som ved all annen planteproduksjon gjelder det om å gjøre de riktige ting til rett tid. Det nytter ikke å sprøyte én måned for seint, når maskinstasjonen har tid til å komme. Derfor kreves det at du har dine egne maskiner og redskaper, understrekker den danske juletreprodusenten.
Økt salg i Øst-Europa
Danske trær opplever en stadig økende etterspørsel i Europa – særlig i Øst-Europa og i Russland. En forklaring på det er at flere og flere i østeuropeiske land bytter ut juletreet i plast med ekte vare i takt med at inntektene deres stiger.
Nordmannsgran er med årene blitt det mest populære juletreet på bekostning av særllig rød- og blågran. På tolv år fram til 2008 har salget av nordmannsgran i Europa økt fra 10 til 35 millioner trær. Fagfolk tror at stigningen vil fortsette og at det samlede salget i 2020 blir 60 millioner trær.
Eksporterer for 1,5 milliarder kroner
Danske juletreprodusenter selger hvert år 10-11 millioner juletrær. Danmark er nå markedsleder på det europeiske eksportmarkedet, ikke bare når det gjelder mengde, men også når det kommer til kvalitet, teknikk og logistikk. Eksporten av juletrær og pyntegrønt har en verdi på mer 1,5 milliarder kroner.