Rosa rundballer til sommeren?
Etter å ha blitt utfordra av New Zealand skal Felleskjøpet selge rosa rundballeplast for å vise solidaritet med brystkreftsaken.
-Landbruket på New Zealand har utfordret oss til å være med på markeringa i og med at vi bruker samme plastleverandør, sier produktsjef for konservering i Felleskjøpet, Jan Håvard Kingsrød.
Donerer 30 kroner for hver rull
Sjøl om flere bønder var skeptiske til fargen i starten, har landbruket sluttet opp om ideen etter at de fikk presentert den i november i fjor. For hver plastrull som selges, går 30 kroner til Brystkreftforeningen. Ti kroner kommer fra Felleskjøpet, ti kroner fra plastprodusenten Trioplast og ti kroner fra bøndene. Det betyr at hver rull blir ti kroner dyrere enn normalt. Selges 10 000 ruller, gir det 300 000 kroner til kreftsaken.
Brystkreftforeningen bejaer tiltaket
Ved å markere sin støtte til Brystkreftsaken gjennom kjøp av rosa rundballeplast, som blir godt synlig langs norske veger i sommer, bidrar bøndene aktivt til kampen mot kreft. Leder i Brystkreftforeningen, Beate Christine Wang, er også full av lovord og synes kampanjen er et fantastisk bidrag.
Bøndenes engasjement er ikke en del av Rosa Sløyfe-aksjonen som arrangeres hvert år i oktober, men har altså samme farge og samme formål.