Weidemann introduserer en ny generasjon T4512.

Weidemann relanserer laster til 10-årsjubileet

Teleskoplasteren T4512 ble lansert i 2010. Nå har den fått nytt design og nye funksjoner tilpasset dagens landbruk.

Publisert

Vi presenterte en test av T4512 i Bedre Gardsdrift nr. 7/2010 da første generasjon kom på markedet. Siden den gang har teleskoplasteren blitt en del forandret.

Lasteren måtte uansett endres på grunn av kravene i steg V, og produsenten har benyttet anledning til å oppdatere lasteren ytterligere.

Endret motoreffekt

T4512 vil fortsatt ha motor fra Yanmar, men motoreffekten er endret for begge størrelsene. Den minste er redusert fra 31 til 25 hk, mens den største har fått økt motoreffekten fra 40 til 45 hk.

Et nyutviklet elektronisk styrt drivverk (ecDrive) skal ifølge produsenten sørge for at dagens lillebror likevel yter like godt som forrige generasjon. Den minste modellen oppfyller steg V og trenger ikke etterbehandling av eksos, mens storebror har fått dieselpartikkelfilter (DPF) i kombinasjon med dieseloksydasjonskatalysator (DOC).

Takket være ecDrive har maskinen nå fire kjøremodi. Automodus sikrer 100 prosent ytelse, mens eco-modus reduserer motorturtallet til 2200 o/min når du har oppnådd ønsket hastighet. Det skal redusere både støy drivstofforbruk. I redskapsmodusen støttes bruk av redskaper, mens M-modusen er beregnet for lastesykluser.

T4512 har også fått krabbestyringen. Det skal gjøre det mulig å navigere til side med centimeters presisjon.

Bedre komfort i hytta

Dimensjonene er som før, men funksjonene er endret siden lanseringen i 2010.

Interiøret i hytta skal være fullstendig nytt, med all betjening innen rekkevidde. Av nyheter i hytta kan vi nevne ny multifunksjonsspak, et sammenleggbart armlene med oppbevaringsrom, samt koppholder og oppbevaringsnett. Du kan også få radio og USB-tilkobling som tilvalg.

Romsligheten i hytta var et av ankepunktene da vi testet maskinen i 2010. Den gang opplevde vi at hytta var for lita, selv for små sjåfører. Maskinen har fortsatt en bredde på 1,56 m og høyden er 1,94 m. Nå kan du imidlertid stille inn ratt, noe du ikke kunne den gangen, og dermed bør mye av problemet være borte.

Teleskoplasteren har også fortsatt en maks løftehøyde på 4,5 m. I 2010 noterte vi oss at første generasjon hadde en maks løftekapasitet på 1200 kg. Nå er denne oppgitt til 1250 kg, altså 50 kg mer.

Enklere vedlikehold

Det er lagt vekt på bedre tilgjengelighet til vedlikehold- og servicepunkter. Blant annet er plasseringen i motorrommet utformet på nytt, og du kan heve motorpanseret godt opp for skikkelig tilgang til komponentene.

Lasteren kommer med et diagnose- og analysesystem som analyserer bl.a. kjørefunksjon, teleskopfunksjon, 3. styrekrets, motordata og elektrofunksjoner og gir beskjed om mulige feil, og med et feilkodenummer får forhandleren stilt med riktig reservedeler.

Powered by Labrador CMS