New Holland T7 HD (5)

Her er New Holland T7.315

Med den nye T7.315 tilbyr New Holland en kraftig traktor med stor totaltvekt i en relativt sett kompakt pakke. Vi har prøvekjørt nykomlingen.

Publisert

T7.315 byr på 16 tonns totalvekt.

De nye T7-modellene omtales som T7 HD (Heavy Duty), og består av T7.290 og T7.315. Å kalle de nye traktorene T7 er egentlig litt misvisende, fordi det er en helt ny konstruksjon. Men fordi New Holland angir modellseriene med ett siffer, måtte de velge mellom T7 og T8. Fordi traktoren har mer til felles med T7 enn T8, og i tillegg er utviklet spesielt for Europa, ble den plassert i T7-familien. T7 består nå av tre modellserier; T7 standard , T7 LWB (long wheel base) og T7 HD.

Alt som er grått på T7 HD, er i prinsippet identisk med Case IH Optum, som vi allerede har presentert. Det betyr at alle store og vitale komponenter som motor, drivlinje og hydraulikk er felles, mens betjening og design er merkespesifikt. Utgangspunktet er som nevnt T7, men alt er oppdimensjonert for å klare større effekt og vekt. T7 HD leveres kun med trinnløs transmisjon og har en totalvekt på 16 tonn.

T7.270 til venstre og T7.315 til høyre.

Som jurymedlem i Tractor of the year, fikk Bedre Gardsdrift og resten av juryen en grundig presentasjon av T7.315, inkludert prøvekjøring denne uka. Ved første øyekast virker traktoren mindre enn den faktisk er, men plassert sammen med T7.270, er T7.315 merkbart større. Årsaken er de store hjulene, som bak har en maksimal diameter på 2,15 meter, tilsvarende 900/60 42R. Framme er utgangspunktet 650/60 R34. For å få plass til disse er akselavstanden 10 cm lengre enn på T7 LWB. I tillegg krever store hjul en høyre plassering av hytta, pluss at totallengden blir større. Førerplassen er den samme som i de mindre T7-modellene, men panseret er merkbart breiere. Til gjengeld er fronten relativt lav.

T7.315 har ingen ekstraeffekt og dermed 313 hester til rådighet uansett oppgave.

T7 HD er utviklet etter ønske fra markedet, og spesielt europeiske bønder. Ett av kravene var at motorens effekt skulle være tilgjengelig til alle operasjoner. Dermed har ikke T7 HD ekstraeffekt. Takket være en elektronisk styrt turbo med variabel geometri er motorens maksimale dreiemoment tilnærmet konstant mellom 1200 og 1700 o/min. Det forklarer hvorfor traktoren har fire kraftuttakshastigheter bak, og to foran. 1000E oppnås ved 1580 o/min og du har da 274 hk tilgjengelig. Det er nok til for eksempel å kjøre en butterfly slåmaskin på 1000E. Valget av én framfor to turboer, forklarer New Holland med at én turbo gir kjappere motorrespons.

For å få minst mulig transmisjonstap, er smøre- og matepumpe av den variable typen. I tillegg er oljebadet til bremselamellene byttet ut med dusj. Så fort bremsene aktiveres, spøytes det inn olje. Når den slippes, dreneres olja ut. Sammen med variabel kjølevifte og elektronisk styrt kompressor, gjør det at 297 av de 313 hestene er tilgjengelig på kraftuttaket.

For kjappere akselerasjon har T7 DH fått kick down funksjon på kjørepedal, akkurat som på biler med automatgir. Når pedalen er 98 % nede, sørger elektronikken for maks turtall og girer ned transmisjonen slik at den får maks effekt. Når du skal bremse, får du hjelp av en motorbrems som har en bremseeffekt på 100 hk. Som på de øvre T7-modellene kan agressiviteten på akselerasjon og redatradsjon justeres i tre trinn, men på T7 HD er spennet mellom trinnene merkbart større.

T7 HD kan leveres med dekktrykkovervåking. Systemet krever manuell regulering av dekktrykket, men får via terminalen beskjed om trykket i inntil 16 dekk, på traktor og redskap.

Global produktansvarlig for New Holland traktorer, Sean Lennon, foran T7.315 og T7.225.

Powered by Labrador CMS