Agco MF toppledelse

Agco letter på sløret

Framtidige traktorer fra Fendt, MF og Valtra får felles motor og drivlinje. Det sier Agco-sjef Martin Richenhagen.

Publisert

Agco-sjef Martin Richenhagen (midten) er mer åpen om framtida enn de andre traktor-sjefer. Her flankert av MFs toppsjef i Europa, Richard W. Markwell (t.v) og Agcos Europa-sjef Rob Smith.

Bedre Gardsdrifts redaktør var en av åtte utvalgte som fikk diskutere framtida med Agcos toppledelse på Agritechnica. I tillegg til samtaler om den fremtidige forhandlerstrukturen, som du kan lese om i Bedre Gardsdrift nr. 9 og her på gardsdrift.no, ble det mye snakk om framtidige produkter.

Volum blir viktigere

– En dobling av volumet reduserer kostnadene med 7-8 prosent. Derfor er standardisering og volum viktig, sier utviklingsdirektør Helmut Endres.

Han har en fortid hos Volkswagen, hvor han var medansvarlig for deres plattformstrategi for Volkswagen, Audi og Skoda. Nå skal gjøre den tilsvarende jobben hos Agco, og retningen er klar:

– Vi må standardisere alt som ikke er viktig for kundene, men som er viktig for oss. Det betyr at vi i framtiden vil ha én trinnløs transmisjon, fra Fendt, og to powershift-transmisjoner. For kundene spiller det ingen rolle hvordan transmisjonen teknisk sett er bygd opp. For dem er det viktig hvordan den betjenes og oppleves. Betjeningen av en trinnløs Fendt og MF er vidt forskjellig, men transmisjonen er den samme, forklarer Endres.

Prinsippet er det samme som for mange modeller fra New Holland og Case IH. De store vitale komponentene er identiske, mens det meste av det du ser og kan ta på er forskjellig.

Slutt for Direct om 10 år

Dette betyr at Valtras egenutviklede trinnløse transmisjon, Direct, ikke blir med videre når de ferske N4 og T4-serier en dag skal erstattes. Valtra mer enn antydet dette for Bedre Gardsdrift allerede før T4-serien ble lansert, da vi fulgte utviklingen av T4 (Bedre Gardsdrift 9/2014). Valtra-sjef Jari Rautjärvi bekrefter nå offisielt at Direct har begrenset levetid, men at det ikke er aktuelt å bytte den ut så lenge N4 og T4 er i produksjon.

Valtras egenutviklede trinnløse transmisjon, Direct, skal med tid og stunder utfases til fordel for Fendt Vario.

Når det gjelder powershift, er det mest sannsynlig at den skal produses av Gima, den franske transmisjonsfabrikken som Agco og Claas eier i felleskap. Denne transmisjonen er kjent som Dyna-4 og Dyna-6 hos MF, og Hexashift hos Claas.

Kun Agco-power

Sjefen sjøl, Martin Richenhagen, gjør det klart at alle Agco-produkter i framtida skal ha motorer fra Agco Power, så sant det ikke foreligger helt spesielle grunner til noe annet. Han trekker fram MAN-motoren i Fendt 1000 som et av unntakene.

– Med så små volumer ville det ikke vært økonomisk forsvarlig å utvikle denne motoren selv, sier Agco-sjefen.

Fendt har tidligere forklart valget av MAN framfor AgcoPower, at de ønsket et kompakt motor. AgcoPowers alternativ ville vært deres sju-sylindrede eller 12-sylindrede motor, som finnes i Challenger MT700 og MT800 beltetraktorer.

Fendt har i dag AgcoPower i de minste modellene. Føringene som Agco-ledelsen nå presenterer, tyder på også sekssylindrede Fendter vil får AgcoPower med tid og stunder. Det bør være en mindre bøyg for Fendt å bytte fra Deutz til AgcoPower, enn for Challenger som byttet ut Caterpillar med AgcoPower.

Valtra over 400 hk

Agco bekrefter også at Valtra vil passere den magiske 400-hesters grensen, men benekter at det vil bli en Fendt 1000 i Valtra-drakt. Men basert på de klare føringene om standardisering, vil nok det meste av innmaten være identisk, også med MF. Sannsynligvis vil det være en videreutvikling av dagens S-serie og MF8700. Her er innmat og hytteskallet likt, mens design og brukergrensesnitt er forskjellig.

1000 Vario blir Fendts første verdenstraktor. I Nord-Amerika skal den selges gjennom Cat og Challengers forhandlernett, og vil dermed få Challenger-drakt i disse markedene.

Fendt 1000 Vario skal selges over hele verden, også som Challenger.

Skal dyrke det unike

På spørsmål om standardiseringen vil fjerne det unike med de tre merkene, er svaret klart nei.

– Tvert i mot! Ved å standardisere motor, drivlinje, hydraulikk og elektronikk, kan vi bruke ressursene til å rendyrke og utvikle de unike egenskapene til hvert enkelt merke. Luftfjæret framaksel og vendbar førerplass er unikt for Valtra, og vil fortsatt være det. Mens Fendt fortsatt skal være det avanserte merket, forklarer Endres med stor entusiasme.

Liten trinnløs og stor tresker

Agco-sjefen avslører også at de vil utvikle små trinnløse traktorer med høy kvalitet og lav pris. Det er ikke avgjort hvilket av de tre merkene som får denne traktoren, men sannsynligvis blir det Fendt og sannsynligvis skal den produseres i Brasil, på grunn av lavere produksjonskostnader, forteller Richenhagen.

I 2017 lanseres en helt ny skurtresker som angivelig har en unik konstruksjon som byr på stor kapasitet med liten effekt.

– Den har lavere vekt og mindre motor, men høyere kapasitet enn de største treskerne på markedet i dag. Det er også lagt stor vekt på enkelt vedlikehold lave driftskostnader og automatisk innstilling. Testene som er gjort så langt viser at vi er på rett vei, sier Richenhagen.

Powered by Labrador CMS