New Holland T6 med ny transmisjon
New Hollands T6-serie har fått Dynamic command, en dobbelkløtsj-transmisjon med større giroverlapp enn dagens semi-powershift, Electro command.
Dynamic command består av tre guppegir som hver har åtte hurtiggir (24x24). Siden det er snakk om en dobbelkløtsj-kasse, ligger neste gir klart, slik at skifte mellom hurtiggir skal skje raskere enn i en tradisjonell semi-powershift transmisjon, som eksempelvis Electro command (16x16).
Utviklet etter innspill fra kunder
Dynamic command er utviklet gjennom fire år, og ideen kom etter en brukerundersøkelse, der traktorprodusenten ville vite hva kundene savnet i T6-serien. Resultatet ble altså en transmisjon med flere gir i viktige hastighetsområder. Dette er nettopp salgsargumentet til New Holland når de omtaler Dynamic command. Første gruppegir gjelder i hastighetsområdet fra 2,2 km/h til 9,4 km/h (A1-A8), andre gruppegir fra 3,9 km/h til 17,3 km/h (B1-B8) og tredje gruppegir fra 12,3 km/h til 50 km/h (C1-C8).
Krypegir som tilvalg
Ser vi på hurtiggirenes utveksling på tvers av gruppegirene, er overlappingen slik at B1 starter et sted imellom A3 og A4, mens C1 starter mellom B6 og B7. Dynamic command kan gires manuelt, semi-automatisk, eller automatisk mellom B og C. Sjåføren må aktivt skifte opp fra, eller ned til gruppe A.
Som tilvalg kan transmisjonen leveres med krypgir. Med Dynamic command kan du dessuten stoppe og holde traktoren kun ved å trå på bremsepedalen, såkalt brems for å kløtsje.
Fem nye New Holland modeller
Dette er modellene i den fornyede T6-serien: New Holland T6.125, T6.145, T6.155, T6.165, T6.175. Modellnavnene avslører makseffekten.
Nye Dynamic command kan leveres på modellene New Holland T6.145 til T6.175. Disse kan også fås med den trinnløse transmisjonen Auto command. Minstemann, T6.125 må nøye seg med Electro command som eneste alternativ. Sammenliknet med dagens transmisjonsalternativer Electro command og Auto command, er prisen på den nye Dynamic command et sted midt imellom disse.
New Holland T6.175 Dynamic command er for øvrig en av finalistene i årets kåring av Tractor of the year.