Gunnar Paulsrud poserer i verkstedet bak ei motorsag.
Gunnar Paulsrud anbefaler ikke å blande ut bensin til motorsaga selv. Foto: Håkon Bjerke

Bruk miljøbensin!

Bruk bare miljøbensin og hold deg til en og samme type bensin på motorsaga. Det er rådet fra Gunnar Paulsrud, som har reparert motorsager i en årrekke.

Publisert

Gunnar Paulsrud i Skog og Fritid AS på Kirkenær har reparert motorsager og andre småmaskiner i 40 år. Han har en klar oppfordring til deg som bruker motorsag: Ikke veksle mellom flere bensintyper.

– Når saga er justert inn og går bra, blir det ofte problemer med en annen slags bensin, sier han.

Unngå hjemmeblandet bensin

Motorsagfabrikantene krever ikke bruk av miljøbensin, eller aktylatbensin som den egentlig heter, men de anbefaler det. For de som velger å blande bensin selv har imidlertid instruksjonsbøkene en helt klar regel: 

–Bruk ikke totaktsolje beregnet for utenbordsmotorer, såkalt "outboard" oil. Denne olja takler ikke så høye temperaturer som det blir i ei motorsag.

Gunnar Paulsrud er skråsikker på at du får mer problemer hvis du kjøper vanlig bensin og blander i totaktsolje selv.

– Den moderne bilbensinen er ferskvare. Den tåler dårligere å lagres lenge enn den gjorde før i tida. Når småmaskiner har stått ubrukt i mange måneder, må de ofte fylles opp med ny, fersk bensin før de vil starte igjen. Dette problemet har du ikke med miljøbensin. Og når vi får inn sager til reparasjon der forgasseren er igjengrodd av avleiringer, har den saga så å si alltid gått på hjemmeblandet bensin, sier han.

Bedre arbeidsmiljø

Dessuten inneholder miljøbensinen langt mindre giftstoffer, og saga forbrenner bedre slik at eksosen blir reinere. Og det er vel ingen ulempe for den som jobber hardt og inhalerer mye av eksosen?

Powered by Labrador CMS