Nye 5S blir smidigere og sterkere
Men den nye serien får ikke mulighet for trinnløs transmisjon.
5000-serien har vært av de mer populære seriene her til lands fra Massey Ferguson. Såkalte flerbrukstraktorer passer godt til små garder med husdyr eller planteproduksjon, noe vi har mange av i Norge. Nå blir serien oppgradert. Blant annet byttes Datatronic 4-terminalen ut med Datatronic 5.
Svingradius på 4 meter
MF påberoper seg å ha klassens beste frisiktpanser på den nye 5S-serien. En flerbrukstraktor i Norge må være god på lasterarbeid, noe naturlig nok MF trekker fram som en av de største fordelene 5S har.
Den oppgraderte traktoren har fått en ny framaksling. Den nye fjærede akslingen gir traktoren en beskjeden svingradius på fire meter. Akselavstanden er på 255 centimeter. Dette skal gjøre den nye 5S enda smidigere enn forgjengeren.
Sterkere
Agco Power-motoren er på 4,4 liter fordelt på fire sylindre. Alt av nymotens eksosrensesystem er plassert under hytta for å ikke gjøre panseret høyere. Tidligere var den sterkeste traktoren i 5S-serien på 130 hestekrefter. I den nye serien kommer det en ny toppmodell, kalt 5S.145. Altså med 145 hestekrefter.
5S har også blitt sterkere i trepunkten. Forrige genrasjon kunne løfte 5200 kilo på trepunkten bak. Den nye klarer 500 kilo ekstra. Det samme gjelder foran, der er løftekapasiteten økt fra 2500 kilo til 3000. Tillatt totalvekt er også økt noe, opp til 9,5 tonn.
Automatisk, ikke trinnløs
Mange hadde kanskje håpet på å endelig kunne få den trinnløse Dyna VT-transmisjonen på 5S. Det får de ikke. Det er fortsatt semi-powershift som gjelder. Enten Dyna 4 eller Dyna 6 med henholdsvis 16x16 og 24x24 gir. Det som derimot er nytt er at du nå har tre utstyrsnivåer å velge mellom, ikke to. I utstyrspakkene Exclusive og Efficient kommer de to transmisjonene med såkalt AutoDrive som standard. Det betyr automatisk giring av hurtiggirene når du er på jordet, og av både gruppe- og hurtiggir på vei. I disse to utstyrspakkene får du også med den nye Multipad-joysticken, som du finner i 8S.
På det laveste utstyrsnivået, Essential, er AutoDrive byttet ut med Speedmatching på traktorene med Dyna 4-kasse. Det betyr ingen automatisk giring, men at transmisjonen finner det best egnede hurtiggiret når du girer. Her er det da den kjente T-spaken du girer med.