Massey Ferguson leder an i ferien
Det var veldig lav aktivitet i traktormarkedet i juli, men MF leverer bra.
Registreringsstatistikken bunner hvert år i juli måned. 2022 er ikke noe unntak. Faktisk havner det totale antall traktorer eksakt på samme nivå som i 2021. 147 traktorer ble registrert.
40 av dem var en Massey Ferguson. Det er faktisk flere enn de registrerte både i mai og mars, så Massey-folket har fått levert ut traktorer til tross for hackerangrep, komponentmangel og ferieavvikling.
Det er dog mindre lystig lesing med det totale antall traktorer denne måneden. 2021-tallene var rekordlave, og juli 2022 er altså på linje med året før. Heldigvis har årets registreringsstatistikk hatt noen oppturer tidligere, så vi ligger i skrivende stund 109 traktorer, eller sju prosent, over fjoråret.
De eneste som egentlig gjør det veldig bra sett mot 2021, er Valtra. Foruten finnene er alle merker i fare for å se en negativ trend i forhold til fjoråret.
Vi merker oss også at juli naturlig nok er en svak måned for CNH-merkene etter at hovedimportøren gjennom flere tiår, A-K maskiner, gikk konkurs 9. juni. Det resulterte i 11 registreringer i juni og 12 i juli. Så blir det spennende å følge utviklingen for Case IH og New Holland etter hvert som et nytt og fullstendig apparat kommer på plass.
Registreringsstatistikk for traktor, juli 2022
Plassering | Merke | Antall i mai | % | Antall hittil i år | (endring fra 2021) | % | (endring fra 2021) |
1 | John Deere | 23 | 15,6 | 389 | (+16) | 24,1 | (-0,7) |
2 | Valtra | 36 | 24,5 | 380 | (+124) | 23,5 | (+6,5) |
3 | Massey Ferguson | 40 | 27,2 | 274 | (-24) | 17 | (-2,8) |
4 | Fendt | 16 | 10,9 | 180 | (+3) | 11,2 | (-0,6) |
5 | Claas | 8 | 5,4 | 79 | (+7) | 4,9 | (+0,1) |
6 | New Holland | 9 | 6,1 | 73 | (-43) | 4,5 | (-3,2) |
7 | Deutz-Fahr | 5 | 3,4 | 48 | (-4) | 3 | (-0,5) |
8 | Case IH | 3 | 2,0 | 42 | (-10) | 2,6 | (-0,9) |
9 | Lovol | 3 | 2,0 | 36 | (+5) | 2,2 | (+0,2) |
10 | Kubota | 2 | 1,4 | 24 | (+2) | 1,5 | (+0) |
11 | Iseki | 12 | (-2) | 0,7 | (-0,2) | ||
12 | Dongfeng | 10 | (+5) | 0,6 | (+0,3) | ||
13 | Solis | 9 | (+2) | 0,6 | (+0,1) | ||
13 | YTO | 9 | (+4) | 0,6 | (+0,2) | ||
15 | Unimog | 8 | (+4) | 0,5 | (+0,2) | ||
16 | JCB | 6 | (+3) | 0,4 | (+0,2) | ||
16 | Kramer Werke GMBH | 1 | 0,7 | 6 | (3) | 0,4 | (0,2) |
18 | Branson | 5 | (+4) | 0,3 | (+0,2) | ||
19 | Antonio Carraro | 4 | (-4) | 0,2 | (-0,3) | ||
19 | McCormick | 4 | (+1) | 0,2 | (+0) | ||
21 | Zetor | 3 | (+3) | 0,2 | (+0,2) | ||
22 | Aebi | 2 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Kioti | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Reform | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Sauerburger | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Arbos | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Bobcat | 1 | (0) | 0,1 | (0) | ||
26 | Captain | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Multihog | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Yanmar | 1 | 0,7 | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) |
- | TYM | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
Sum 2022 | 147 | stk | 1614 | stk | |||
Sum 2021 | 147 | stk | 1505 | stk | |||
2022 vs. 2021 | 0 stk / | 0 % | + 109 stk / | +7 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken