Bruk tid på å tilpasse akslingen. Feil lengde kan bli en kostbar affære.
Bruk tid på å tilpasse akslingen. Feil lengde kan bli en kostbar affære.

Slik tilpasser du kraftoverføringsakslingen

Å ta i bruk en ny aksling krever tilpasning av blant annet lengde. Her er noen tips og triks.

Publisert

En ferdig tilpasset aksling skal være kort nok til at den ikke bunner og skader traktoren eller redskapet, men profilrørene skal også ha en viss overlapp.

Tilpasse lengden

Koble redskapet på traktoren, men ikke monter akslingen. Sett redskapet slik at tappene står mest mulig ovenfor hverandre, både i høyde og sideretning. Legg under kabber eller lignende hvis redskapet blir stående i været.

Dra akslingen fra hverandre og ta av vernene. Sett så den ene delen på traktoren, og den andre på redskapet. Hold delene mot hverandre og merk av hvor du skal kappe. Det bør være litt klaring i enden av rørene i tillegg, så ta av litt ekstra, gjerne 2-3 cm. Jo lengre akslingen er, desto større slingringsmonn har du med tanke på klaringa. Slingringsmonnet er mindre på kortere akslinger. Er klaringa for stor her, kan korte akslinger fort bli for korte når du skal senke ned.

Kapp like mye på begge sider. Det gjelder også på vernet. Profilrørene bør overlappe på minst halve lengden, gjerne to tredeler av lengden eller mer.

Kapp av like mye i hver ende, både på profilrør og vern.
Kapp av like mye i hver ende, både på profilrør og vern.

Se opp for belegg

Enkelte akslinger har teflonbelegg enten inne i det største profilrøret eller utenpå det minste røret. Hvis akslingen har dette, bør du ikke bruke vinkelsliper ettersom det kan bli så varmt at du skader belegget. På slike akslinger bør du i stedet bruke ei bånd- eller buesag beregnet for stålkapping.

Fil bort flisene

Du kommer godt til med ei rundfil.
Du kommer godt til med ei rundfil.

Etter kappingen bør du file bort eventuelle stålfliser/grader på innsiden av det grøvste røret og på utsiden av det minste røret. Det er viktig for at akslingen skal gå lettest mulig inn og ut. Smør inn profilrørene og de kuttede overflatene med olje eller fett. På vinterstid er olje å foretrekke da fettet har en tendens til å bli stivt i kulda.

Smør opp kryssene

I noen tilfeller er kryssene dårlig smurt fra fabrikk. Derfor bør du gi kryssene er par pump med fett før du setter på akslingen. Etter det monterer du vernet igjen.

Følg med litt ekstra på klaringa når du heiser og senker den første gangen etter du har satt på akslingen. Er klaringa i minste laget, bør du korte ned akslingen litt til.

Powered by Labrador CMS