Lokalmat er i frammarsj
Lokalmat vokser tre ganger så raskt som dagligvaremarkedet for øvrig.
Det har i lengre tid vært gitt mye oppmerksomhet til begreper som «lokalmat» og «kortreist mat», og på Bioforskkonferansen 2015 løftet landbruksminister Sylvi Listhaug det fram som mulige satsingsområder. Nå ser det ut til at det løsner også hos forbrukere og matvarebutikker.
– Ikke bare sier vi at vi ønsker å kjøpe lokalmat, men vi gjør det også, sier Hilde Halland, som har den gjeve tittelen utviklingspilot hos Bioforsk Nord.
Hun har lokalmat som sitt arbeidsområde, og jobber blant annet med Kompetansenettverket for lokalmat i Nord. De planlegger 20 kurs i Nord-Norge i løpet av året.
Lokalmat er lønnsomt for butikkene
Salget av lokalmat i dagligvarebutikkene økte med 16,5 prosent i fjor. Det utgjør altså en vekst som er tre ganger så stor som resten av dagligvaremarkedet, og Halland påpeker at omsetningsøkningen viser at det er lønnsomt for de fire dagligvarekjedene å ta inn lokalmat. Det vil igjen kunne gjøre det enklere for nye produsenter å komme på markedet.
– Enklere adgang til butikk for produsentene vil kunne øke mengden lokalmat. Blant annet vil direktesalg til lokale butikker være et viktig springbrett for å vokse seg større, sier Halland.
Kompetanse er avgjørende
Hun understreker dog at nøkkelen til suksess for en lokalmatprodusent er kompetanse, og da ikke bare som foredler av egne råvarer.
– Det stilles høye krav til matprodusenter. Det å selge til butikk er et fag i seg selv, hvor god forhandlingsteknikk, tilpasset distribusjon og salgsoppfølging er alfa og omega.
«Samarbeid der dere kan, konkurrer der dere må»
En måte å få gjøre seg mer synlig på i butikkhyllene, er å samarbeide med andre små lokalmatprodusenter.
– Produsenten får lettere kundens oppmerksomhet dersom det er et større utvalg av lokalmatprodukter i hyllene. Da øker sannsynligheten for at et lokalmatprodukt havner i handlekurven vår. Konkurransen kan en flytte til butikkhyllen og gi forbrukerne valget, sier Halland.