Delelager på verksted. Arkivfoto

Bonden betaler

«Da er importørene i gang med ei ny runde med bytting av redskapsmerker. Når så støvet omsider har lagt seg, for denne gang, må noen betale for gildet. Og det er, til syvende og sist, bonden.»

Publisert

Denne lederartikkelen er hentet fra Bedre Gardsdrift nr. 9/2019.
Bli abonnent du også

Da er importørene i gang med ei ny runde med bytting av redskapsmerker. Eikmaskin skal ikke lenger føre Kuhn, det skal BRI, som også har bestemt seg for å begynne å produsere tidligere utgåtte TKS-produkter. Norwegian Agro skal føre gjødselvogner fra Pichon. Det skal også HCPringen fortsette med, men bare til de finner et alternativ. Felleskjøpet har sluttet med Orkel. De skal i stedet føre et nytt, norsk hengermerke. Og vi er sannelig ikke sikker på at det stopper der.

Når så støvet omsider har lagt seg, for denne gang, må noen betale for gildet. Og det er, til syvende og sist, bonden.

For alle disse bruduljene skjer ikke uten kostnader. Det er ikke gratis å sitte med garantiansvaret for et merke du ikke lenger selger. Det er ikke gratis å kjøpe inn delelager når et nytt merke skal inn i porteføljen, ei heller er det gratis å skifte ut det gamle. Alle merkeeffekter må ut, nye skal inn, både i butikk og på klær. I tillegg kommer kostnader til kursing av selgere og servicefolk. Det betyr litt dyrere varer for deg. Litt dyrere traktor, litt dyrere redskap, litt dyrere reservedeler.

Enkelte har tatt til orde for at bonden i større grad bør bruke forbrukermakten for å sette en stopper for denne stadige byttingen av redskaper. Det er ikke gitt at det er så enkelt. Det er ofte store multinasjonale konsern som styrer og som trer endringene ned over hodet på de norske kjedene. Og i motsetning til dagligvarebutikker som ligger som paddehatter utover landet, kan det være langt mellom landbruksforhandlere. Ligger garden din nær Kløfta, på Jæren eller ved Trondheimsfjorden, har du nok flere merker og forhandlere å velge mellom uten å måtte dra altfor langt. På Vestlandet, i Østerdalen og nord for Trøndelag kan reiseveien bli lang enten du velger den nye forhandleren eller skifter merke for å beholde din gamle forhandler.

I anleggsbransjen ser vi at mange av de store merkene hjelper kunder med frittstående servicebiler og delebestilling via nettet. Bilbransjen har enkelte steder løst noe av problemet ved å ha mange merker under samme tak, og større åpenhet i bilbransjen gjør at du kan få reparert bilen med originaldeler også hos andre verksted enn merkeforhandleren. Kanskje er tiden inne for å tenke nytt også i landbruksbransjen? Eller har vi bønder så god råd at sirkuset kan få lov til å fortsette noen år til?

Se hva du kan lese om i Bedre Gardsdrift 9/2019 her

Bedre gardsdrift kommer ut ti ganger i året, og er Norges eneste frittstående landbruksfagblad. Vi fokuserer på teknikk, økonomi og vedlikehold, og har reportasjer fra hele landet. Årlig har vi minst 30 sider traktortester og 25 sider gardsanalyser.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Bedre Gardsdrift kommer ut ti ganger i året, og er Norges eneste frittstående landbruksfagblad. Vi fokuserer på teknikk, økonomi og vedlikehold, og har reportasjer fra hele landet. Årlig har vi minst 30 sider traktortester og 25 sider gardsanalyser.

Vil du bli bedre kjent med bladet?

Last ned bladet elektronisk

Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS