Marginal markedsleder
John Deere registrerte fire traktorer mer enn Valtra i hele 2022.
For andre året på rad er John Deere markedsleder på traktorer i Norge. Etter å ha knivet med Valtra gjennom hele tar John Deere så vidt tittelen som markedsleder. De to merkene avlsutter faktisk året med eksakt like mange registreringer i desember. Det gjør at John Deere ender på 661 traktorer, og Valtra på 657.
Valtra øker mest
Valtra har klart størst økning fra 2021 til 2022, men også John Deere har en positiv utvikling. De registrerte 46 traktorer mer i 2022 enn året før. Det gjør at de ender opp med en markedsandel på 23,2 prosent.
I 2021 var avstanden mellom de to merkene langt større. John Deere ledet an gjennom samtlige av årets 12 måneder. Det gjorde de ikke i 2022. Valtra startet best og lå som markedsleder i fem av tolv måneder. Valtras solide økning gjør at de går fra å ha 17,4 prosent til 23,1 prosent av markedet.
Fornøyde markedsledere
Bård Svarstad, kategorisjef for John Deere i Felleskjøpet, er godt fornøyd med å kunne avslutte 2022 på toppen av registreringsstatistikken. Det ble tett mot slutten, og Bård påpeker at det de siste årene har vært spesielt spennende mot slutten på grunn av pandemi og leveringsproblemer hos de fleste produsentene.
Bård forteller at 6155R fortsatt er John Deeres mest solgte enkeltmodell, til tross for at den gikk ut av prislista allerede i november 2021. Det sier altså noe om leveringstidene.
- Jeg tror den totale økningen på 161 traktorer er litt kunstig. Dette nettopp på grunn av de nevnte leveringstidene. Mange hadde lange leveringstider i 2021, og jeg tror det i 2022 løsnet en propp som gjorde at mange 2021-traktorer ble registrert i 2022, sier Bård.
Deutz-Fahr forbi CNH
Deutz-Fahr har, siden A-K maskiner gikk konkurs, jaget New Holland på registreringsstatistikken. I årets siste måned smatt de forbi og ender dermed opp som nummer seks på tabellen, kun seks traktorer bak Claas.
CNH-merkene er dermed nede på en sjuende- og åttendeplass. Til sammen er det registrert 121 færre CNH-traktorer i Norge i 2022 enn det var i 2021. Nesten annenhver New Holland er borte, og hver tredje Case IH.
Der New Holland og Case IH må ses på som årets store tapere, er det verdt å merke seg JCB som dobler seg fra 2021.
Totalt ender markedet i 2022 på 161 traktorer mer enn i 2021. Det er dog verdt å merke seg at 2021 og 2020 var to eksepsjonelt dårlige år. Før pandemien lå markedet stabilt på rundt 3200-3300 traktorer. Men pila peker altså riktig veg!
Registreringer i desember (og hele 2022)
Plassering | Merke | Antall i desember | % | Antall hittil i år | (endring fra 2021) | % | (endring fra 2021) |
1 | John Deere | 81 | 26,0 | 661 | (+46) | 23,2 | (+0,3) |
2 | Valtra | 81 | 26,0 | 657 | (+191) | 23,1 | (+5,7) |
3 | Massey Ferguson | 45 | 14,4 | 507 | (-6) | 17,8 | (-1,3) |
4 | Fendt | 32 | 10,3 | 348 | (+9) | 12,2 | (-0,4) |
5 | Claas | 10 | 3,2 | 132 | (+17) | 4,6 | (+0,4) |
6 | Deutz-Fahr | 34 | 10,9 | 126 | (+25) | 4,4 | (+0,7) |
7 | New Holland | 4 | 1,3 | 100 | (-84) | 3,5 | (-3,3) |
8 | Case IH | 1 | 0,3 | 61 | (-37) | 2,1 | (-1,5) |
9 | Lovol | 2 | 0,6 | 53 | (-14) | 1,9 | (-0,6) |
10 | Kubota | 2 | 0,6 | 47 | (-10) | 1,6 | (-0,5) |
11 | Iseki | 3 | 1,0 | 21 | (+4) | 0,7 | (+0,1) |
12 | Solis | 2 | 0,6 | 18 | (+4) | 0,6 | (+0,1) |
13 | JCB | 6 | 1,9 | 16 | (+8) | 0,6 | (+0,3) |
14 | Kramer Werke GMBH | 13 | (-2) | 0,5 | (-0,1) | ||
15 | Dongfeng | 11 | (+3) | 0,4 | (+0,1) | ||
15 | Unimog | 11 | (+6) | 0,4 | (+0,2) | ||
17 | Branson | 2 | 0,6 | 10 | (6) | 0,4 | (0,2) |
18 | YTO | 9 | (-8) | 0,3 | (-0,3) | ||
19 | McCormick | 7 | (-2) | 0,2 | (-0,1) | ||
19 | Zetor | 1 | 0,3 | 7 | (+2) | 0,2 | (+0,1) |
21 | Antonio Carraro | 5 | (-3) | 0,2 | (-0,1) | ||
22 | Sauerburger | 1 | 0,3 | 4 | (4) | 0,1 | (0,1) |
22 | Yanmar | 1 | 0,3 | 4 | (3) | 0,1 | (0,1) |
24 | Aebi | 3 | (1) | 0,1 | (0) | ||
24 | Kioti | 3 | (3) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Kärcher | 1 | 0,3 | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) |
26 | Landini | 2 | 0,6 | 2 | (0) | 0,1 | (0) |
26 | Reform | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
29 | Agromehanika | 1 | 0,3 | 1 | (0) | 0 | (0) |
29 | Arbos | 1 | (-3) | 0 | (-0,1) | ||
29 | Belarus | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Bobcat | 1 | (0) | 0 | (0) | ||
29 | Captain | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Ferrari | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Multihog | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | Tong Yang Moolsan | 1 | (1) | 0 | (0) | ||
29 | TYM | 1 | (-1) | 0 | (0) | ||
- | BCS | (-1) | 0 | (0) | |||
- | Escorts | (-1) | 0 | (0) | |||
- | Farmtrac | (-3) | 0 | (-0,1) | |||
- | Foton | (-1) | 0 | (0) | |||
- | Holder | (-2) | 0 | (-0,1) | |||
- | Lamborghini | (-1) | 0 | (0) | |||
- | Lindner | (-1) | 0 | (0) | |||
2022 vs. 2021 | 312 stk | 8 % | 2849 | (+ 161 stk) | 6 % |
Kilde: Opplysningsrådet for vegtrafikken