Full fart mot EU-kontroll
LEDER: Startdatoen for EU-kontroll for traktorer med en hastighet over 40 km/t er satt til 1. oktober i år. Unødvendig, mener mange. Gledelig, tenker andre.
Ordningen er ment å luke ut noen farlige elementer i trafikken, men som vi har påpekt før her på lederplass, viser statistikken vår at det sjelden er traktorer med hastighet over 40 km/t som er involvert i de alvorligste ulykkene. Derimot er det grunn til å tro at tekniske feil kan ha vært medvirkende i en del ulykker med traktorer med hastighet inntil 40 km/t. Når EU-kontrollen nå innføres på traktor, er det altså ikke de mest ulykkesutsatte traktorene som skal kontrolleres.
Hvis man virkelig ville ulykkene til livs, og ikke bare beskytte transportnæringa ved å ramme de som bruker traktoren som lastebil, ville det blitt krav om periodisk kontroll av alle traktorer som skal gå langs offentlig vei.
Vi er heller ikke overbevist om at det er riktig å utelate traktorer som utelukkende blir brukt i primærnæringene. Du er riktignok ikke automatisk utelukket fra EU-kontroll om du er bonde med en 50-traktor. Tar du på deg brøyting eller annen kjøring for andre, må du ha traktoren inn til kontroll. Men er en traktor mindre farlig i trafikken hvis sjåføren er bonde og kun kjører med egen møkk i lasset? Sannsynligvis ikke. Spør du noen som jobber på et traktorverksted, kan nok vedkommende lett nevne flere eksempler på gardbrukere som kjører rundt med manglende lys og dårlige bremser. Hvis man virkelig ville ulykkene til livs, og ikke bare beskytte transportnæringa ved å ramme de som bruker traktoren som lastebil, ville det blitt krav om periodisk kontroll av alle traktorer som skal gå langs offentlig vei.
Så lenge det blir mulig å få utført EU-kontroll på garden for de med lang reisevei og så sant bransjen viser måtehold når de setter prisene for kontrollen, ser vi ingen ulemper. Kravene du må tilfredsstille i periodisk kjøretøykontroll ligger tross alt inne i lovverket allerede. De fleste gardbrukere ønsker å være lovlydige. Mange har også godt vedlikeholdte traktorer. Derfor er det faktisk ikke grunn til å frykte en periodisk kjøretøykontroll. Den vil bare bekrefte at du har alt på stell allerede. På kjøreskolen lærte vi at kjøretøyet skal være i forskriftsmessig god stand før du legger ut på veien. Styring, lys og bremser skal fungere. Slik har det alltid vært. Derfor bør ikke kravene som EU-kontrollen stiller til traktoren din være vanskelige å oppfylle.
Du kan lese mer om EU-kontroll av traktorer i denne utgaven av Bedre Gardsdrift.
Tidligere lederartikler:
-
Gryende optimisme
LEDER: Etter noen tunge år, der både bønder og maskin- og landbruksbransjen har slitt med en rekke krevende økonomiske utfordringer på en og samme gang, våger en del aktører i bransjen å tro på bedre tider.
-
Agroteknikk for liten og Agroteknikk for stor
LEDER: Agroteknikk er vel verdt et besøk enten du er fem år og liker store maskiner eller du er 55 år og fortsatt liker store maskiner.
-
Forsvinner bønder, forsvinner arbeidsplasser
I de vel ti årene denne redaktøren har jobbet i landbruksmedia har det blitt 7000 færre jordbruksbedrifter. Det er med andre ord ikke små tall vi snakker om.
-
Alle vil tjene penger, ingen vil innrømme at de gjør det
LEDER: Det kan virke som det eneste som er verre enn ikke å tjene penger på landbruket er å faktisk tjene penger fra landbruket.
-
Travle tider kan bli travlere - og dyrere
LEDER: I forslaget om nye gjødselkrav ligger det føringer som vil kunne påvirke både hverdagen og lommeboka til mang en husdyrbonde.
-
Gode råd gir betre råd
I Bedre Gardsdrift nr. 2/2024, og på gardsdrift.no 6. mars, er ein leiarartikkel med klare meiningar og påstandar som må korrigerast.