
Et forhatt påbud
LEDER: «Påbudet er ikke til for Arbeidstilsynets skyld. Det er for at du som kjører traktor også skal kunne gjøre det i morgen.»
Når det kommer et påbud eller forskrifter fra myndighetene, er det alltid noen som er imot. Røykeloven splittet nærmest Norge. I dag er det nok få som mimrer tilbake og feller en tåre for at de ikke kan blåse røyk i ansiktet på alle rundt seg.
Landbruket er av næringene med flest ulykker og dødsfall. Halvparten av disse skjer med traktor.
1. juli kom det endelige påbudet om bruk av belte ved traktorkjøring. Og flere var imot. Nå skal det sies at de fleste har vist støtte for et slikt påbud, men da Bedre Gardsdrift delte nyheten på Facebook tidligere i sommer, var det tydelig at også flere ikke har noe særlig til overs for det. «Du skal ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre», er vel dekkende for en del av reaksjonene. «Hvorfor i all verden skal vi ha på belte når vi kjører traktor?»
Jo, det er det mange grunner til. Landbruket er av næringene med flest ulykker og dødsfall. Halvparten av disse skjer med traktor. Mange skriver at de forstår et påbud etter vei, men ikke på jordet. Men ulykkene skjer ikke bare i 40 km/t langs riksveien. De skjer i enga, kornåkeren, potetsenga og i skogen. «Ja, men jeg har det jo på i bratta», skriver folk. Så hvorfor skal du ta av beltet når du kommer nederst i bakken og jordet flater ut? Setebeltet er ikke bare for å forhindre alvorlige skader. Det gjør også at du sitter mer riktig i setet. Det tar ikke mange timene før du sitter der som en henslengt potetsekk, men ved å bruke beltet blir du sittende oppreist gjennom hele dagen.
Påbudet har også et unntak ved arbeid der sjåføren må hoppe mye ut og inn av hytta. Likevel klages det over at påbudet er lite gjennomførbart. Andre spør, nærmest hånende, om hvem som skal handheve påbudet. Svaret er mest sannsynlig ingen. I hvert fall ikke før det skjer noe, og du ligger der klemt under traktoren.
For påbudet er ikke til for Arbeidstilsynets skyld. Det er for at du som kjører traktor også skal kunne gjøre det i morgen. Så da får du heller ta med deg pakka med Petterøe’s 3 i traktoren, for å røyke i hytta er det ikke noe forbud mot. Bare husk å sette på deg beltet først.
Tidligere lederartikler:
-
Skal det være en motorfabrikk?
Hvorfor har Fiat-gruppen valgt å selge en av sine øyenstener?
-
Importvern med ringvirkninger
Importvern er vitalt for norsk landbruk. Fra september 2024 ble tollen på poteter og en rekke potetprodukter endret fra krone- til prosenttoll. Det har gjort norske poteter langt mer attraktive for varemottakere.
-
Regenerativt landbruk for de få
LEDER: Regenerativt har blitt det nye moteordet i landbruket.
-
Beredskap har en pris
Så er vi i gang igjen. «Uten tollvern kunne maten i Norge vært billigere.»
-
Vår største test noensinne
LEDER: Hele 21 minilastere, både elektriske og dieseldrevne, har vært gjennom både praktiske og tekniske tester.
-
Kan dominansen brytes?
LEDER: Eikmaskin og Felleskjøpet deler snart 80 prosent av markedet mellom seg.