Det handler ikke om hva hver enkelt ball veier. Det handler ikke om at "jeg har kjørt slike lass hele livet og det har aldri skjedd ulykker". Det handler om at ulykker faktisk kan skje, og derfor skal all last sikres. Alltid. Foto: Statens Vegvesen

Sikra ikke, mista lappen

HEDMARK/SOLØR: Traktorføreren hadde liten forståelse for at de 20 rundbalene på maskintralla trengte sikring. Statens Vegvesen lar han være fotgjenger ei tid så han kan tenke seg om.

Publisert

De færreste har opplevd at rundballene ramler av lasset, og slik sett er det lett å tenke at de ligger trygt sjøl uten sikring.

De færreste har opplevd å kollidere, og slik sett er det lett å tenke at setebelte er unødvendig.

Begge deler er regulert av tydelige regler, og disse reglene er det ingen saklig grunn til å protestere på. Så hvorfor er det da så mange som ikke gidder å følge reglene om lastsikring?

Som Norges største landbruksfaglige nettside, og landets største landbruksblad, føler vi i Bedre Gardsdrift et ansvar. Vi har vår egen null-visjon. Vi vil ha slutt på ulykker og alvorlige nestenulykker der traktorer og landbruksmaskiner er involverte. Både av hensyn til bønder og traktorførere, og av hensyn til alle vi møter langs vegen. Derfor fortsetter vi å melde ifra når tankeløse transporter stoppes eller observeres langs vegen, og vi fortsetter å rapportere om dødsulykker med traktorer og landbruksmaskiner.

Målet er at du som leser skal forstå hva du bør, kan og skal gjøre, og hva du ikke kan eller skal gjøre.

Å kjøre uten lastsikring står veldig høyt på lista over ting du ikke skal gjøre.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS