Teknogissel
Fra Bedre gardsdrift 3/2013: «Enkelte damer kan som kjent være kompliserte og lunefulle, men jeg skred til verket med lyst og glede.»
Du kan skrive inn kommentarer nederst.
Noen stevnemøter gjør mer inntrykk enn andre. Et av disse var min første date med Fendt Vario, en gang i forrige årtusen. Enkelte damer kan som kjent være kompliserte og lunefulle, men jeg skred til verket med lyst og glede. Jeg hadde tross alt fått gang på et utall hjulgående damer tidligere, om enn av den litt enklere sorten.
Den grønne damens motor tente villig og malte fornøyd. Men det var også alt. Uansett hvor mye jeg rikket i kjørespaken og trykte på knapper både her og der, sto hun urørlig som et esel. Jeg fant rett og slett ikke koden til hennes trinnløse paradis. Med skadet stolthet ringte jeg for hjelp. Det eneste jeg ikke hadde gjort, var å sette vendegirspaken i fri, holde inne vendegirknappen på kjørespaken og skyve kjørespaken i ønsket kjøreretning samtidig. Selvfølgelig en logisk kombinasjon, når fasiten var gitt.
Prinsippet med trykk og skyv er blitt mer regel enn unntak. Et standardisert brukergrensesnitt er noe alle er tjent med, enten det gjelder spaker og hendler eller betjening av avanserte terminaler og styrebokser. Problemet er at de store traktorprodusentene egentlig ikke er så veldig interesserte i standardisering når alt kommer til alt.
Agco, som har fire merker i sin portefølje, har et unikt utgangspunkt i å standardisere betjeningen på Valtra, Massey Ferguson, Fendt og Challenger. Men det har de ingen planer om. Tvert i mot. Naturlig nok vil de standardisere kostbare komponenter som motor, hydraulikk og transmisjon. Dermed er det betjening og brukergrensesnitt som skal skille traktorene fra hverandre, får vi vite. CNH har samme strategi med Case IH og New Holland, som blir mer og mer forskjellige.
Men innenfor hvert enkelt merke legger produsentene ned store ressurser på å forenkle og standardisere brukergrensesnittet. Enten traktoren har 100 eller 300 hester er de viktigste betjeningsorganene nesten identiske. Og hvis du setter deg bak rattet på en tresker eller snitter fra samme produsent, kjenner du deg igjen med en gang.
Produsenter som kan tilby en komplett pakke med traktor, høstemaskiner og redskap med et standardisert brukergrensesnitt har en klar konkurransefordel. Har du flere maskiner og ansatte, vil både opplæring og bruk blir enklere. Problemet er at du som kunde ender opp som et teknologisk merkevaregissel. Dette er en bevisst og langsiktig produktstrategi.
Hva så? Differensieringen gir tross alt økt valgfrihet og økt sjanse for at du finner din rullende drømmepartner. Men samtidig gjør den teknologiske utviklingen at investeringene blir et strategivalg som binder deg i lang tid framover. Den dagen forhandleren oppdager at du er blitt så bundet at terskelen for å velge et konkurrerende produkt er blitt for høy, sitter du i saksa. Da kan han øke prisen på både produkter og service med trygg forvissning om at utroskap og eventuelt partnerbytte vil koste deg mer.