0914-gardsdrift
0914-gardsdrift

Flere under samme tak

Fra Bedre gardsdrift 9/2014: «I tillegg til å redusere kostandene, vil et større anlegg tiltrekke seg flere kunder og bidra til et mer attraktivt og spennende arbeidsmiljø.»

Publisert Sist oppdatert

Du kan skrive inn kommentarer nederst.

Traktorprodusentene ønsker i utgangspunktet unike merkeforhandlere, og stiller samtidig stadig større krav til sine forhandlere. I Nederland og Danmark har John Deere omstrukturert sitt forhandlernett, og krever at deres forhandlere skal ha en omsetning på minst 20 millioner euro, eller om lag 160 millioner kroner. Det betyr få store i stedet for mange små. Argumentet er at produktene er blitt så avanserte, at små forhandlere med små volum ikke klarer å opparbeide seg nødvendig kompetanse og erfaring på de ulike maskinene. Traktor og tresker er noe du handler år om annet. Derfor mener John Deere at det er uproblematisk å reise noen mil ekstra til et stort maskinsenter hvor du kan se produktene og møte kompetente selgere. Felleskjøpet har på eget initiativ gjort noe liknende, ved at de noen steder har samlet sin maskinvirksomhet i større maskinsentre, eksempelvis i Kristiansand og Klepp.

I Danmark har Valtra og Claas hatt felles forhandlere i mange år. Det blir det slutt på. Innen nyttår må de velge hvilket av de to merkenavnene de vil jobbe videre med. LMB Danmark mener at forhandlerne må konsentrere seg om ett merke hvis de skal bli gode. De forventer også at to separate forhandlernett med dedikerte selgere vil gi økt markedsandel.

Også her i landet er det behov for nytenking, men markedet er så lite og avstandene så store, at det må tenkes motsatt. Erkerivalene Volvo og Scania har i mange år vært samboere med felles verksted og delelager på Kongsvinger. På Forus utenfor Stavanger skal Toyota Sørvest og konkurrenten Brødrene Kverneland bygge Nordens største bilhus, hvor de skal selge Toyota, Lexus, Mazda, Volvo og Ford. Målet er å tiltrekke seg flere kunder, og at de fem merkene skal øke sin samlede markedsandel i regionen fra 25 til 30 prosent. De fem merkene vil ha egne nybilsavdelinger og verksteder, mens det blir en felles bruktbilavdeling. Alt under samme tak.

Dette er samarbeidsmodeller som også diskuteres blant norske maskinforhandlere. Mange sliter med dårlig lønnsomhet og mangel på arbeidskraft, spesielt mekanikere. Skal de være med i årene framover, må det tas grep før det er for sent. Da kan felles løsninger som skissert ovenfor være aktuelle. I tillegg til å redusere kostandene, vil et større anlegg tiltrekke seg flere kunder og bidra til et mer attraktivt og spennende arbeidsmiljø. Det bør også gi en mer effektiv verksteddrift ved at den samlede kompetansen blir større.

Vi mener dette er konstruktive og praktiske løsninger som importører og forhandlere må ta på alvor, både av hensyn til seg selv og kundene. Landbruket trenger mer enn noen gang kompetente forhandlere som kan yte hjelp og service. Vi ser allerede andre former for samarbeid, både innad og på tvers av de ulike kjedene, der målet er å sikre sin egen framtid. Så får det heller være om grønne, røde og blå traktorer må stå side om side når de trenger service.