Dramatikk i maskinbransjen
Fra Bedre Gardsdrift 8/2015: Nyheten om at Lantmännen maskin ikke lenger skal selge Valtra og Claas er dramatisk. Både for kunder, ansatte og forhandlere.
Du kan skrive inn kommentarer nederst.
At Agco før eller siden ville samle importfunksjonen for sine merker, Fendt, Massey Ferguson og Valtra, i ett hus er i og for seg ikke oppsiktsvekkende. Men at de svenske eierne gir Claas fyken og legger ned virksomheten i Norge, kom som lyn fra klar himmel for mange.
Når Lantmännen maskin i Sverige velger å kutte ut Claas, så kan det bety at Claas ikke har gjort jobben som leverandør godt nok, og at Lantmännen maskin mener de er bedre tjent med å knytte nærere bånd til Agco. At Lantmännen maskin overtok som importør av Kuhn i Sverige sist nyttår, tyder på at tanken om skilsmisse ikke er blodfersk. Selv om de bedyret at de ikke skulle selge produkter som overlappet med Claas, skaffer de seg ikke er nytt agentur uten at de har ambisjoner om noe mer.
Tidligere i år sparket CNH sin importør i Sverige. Det som skjer nå viser at det ikke bare er leverandøren som har makt, men også kunden, i dette tilfelle Lantmännen maskin. Det er en lærdom noen og en hver kan dra nytte av.
Den dagen Lantmännen maskin lukker traktordøra, har vi bare tre store traktorimportører igjen her i landet. Tar vi utgangspunkt i registreringsstatistikken for september, har de fire store, Eikmaskin, Felleskjøpet, A-K maskiner og Lantmännen maskin, nesten 90 prosent av traktormarkedet. Med Claas ute av det gode selskap skal de gjenværende tre dele 85 prosent av markedet.
Eikmaskin-sjef, Trond Kjempekjenn, mener det som skjer er positivt for kundene, fordi forhandlerne får styrket sin overlevelsesevne. Vi kan være enige i det siste, men for at noen skal bli sterkere må andre bli svakere, eller forsvinne. A-K maskiner har allerede slanket sitt distribusjonsnett, og når Lantmännens nett tynnes blir konkurransen mindre, og leverandørene kan ta ut høyere priser. Utvalget vil også bli dårligere. Det som er helt klart, er at Eikmaskin, som øker sin markedsandel fra 24 til 38 prosent, er vinneren. Deres luksusproblem blir å holde den samlede markedsandelen. Historien viser at det er en utfordrende øvelse.
Nå som Claas er satt på gangen, åpner det for nye muligheter både for Claas og andre. Mange eksisterende Claas-forhandlere ønsker sikkert å fortsette med Claas, mens andre ser muligheter til å satse på noe nytt. Claas og Kubota er heller ingen utopisk konstellasjon. Vi håper Claas lykkes med å få på plass en ny organisasjon rimelig kjapt, både av hensyn til kundene og andre som berøres. Men før nye ekteskap inngås, kan det være greit å sjekke ut hva som skar seg i det forrige.