Det store, stygge dieseldyret
Problemet med dieseldyr er kjent for de fleste. Disse mikrobene formerer seg flittig når det er kondens på tanken. Dieseldyra trives spesielt godt når det blir varmere i været, men det er i kulda du merker problemene.
Sist høst gikk vi nesten rett fra sommertemperatur og inn i en av de hardeste kuldeperiodene det motoriserte Norge noen sinne har opplevd. Resultatet ble bråstopp for mange traktoreiere som slet med diesel som dannet mer voks enn en flittig bikube. Kommentarene fra eierne har vært alt annet enn honningssøte.
Oljebransjen mener forklaringen kan være at bøndene ikke holder styr på dieseldyra sine. De burde rengjort tanken i høst, og de burde fylt vinterdiesel dersom de har egen lagringstank. Mange lagrer også diesel helt uten tanke på at drivstoffet skal gjennom avanserte common rail motorer så fintfølende som prinsessen på erten. Da må det gå galt. Det har vært en viss utvikling siden 50-tallet da du kunne velge om motoren skulle gå på bensin eller parafin. Parafin er det til og med blitt forbudt å blande inn i annet drivstoff.
Oljebransjens ansvarsfraskrivelse får mange traktoreierne til å gå på aller høyeste turtall. De mener at oljeselskapene er det største dieseltrollet av alle. Du er slett ikke garantert vinterdiesel sjøl om du bestiller etter 1. november, og det er slett ikke sikkert at vinterdieselen holder det den lover. Mange spør seg også hvorfor det er anleggsmaskiner og traktorer som er så utsatt, mens dieselbilene, til tross for like avanserte motorer, ruller videre som om ingen ting har skjedd. Kan årsaken være at farget diesel holder en dårligere kvalitet enn autodiesel?
Tidligere i år har vi pekt på tiltak som kan gjøre hverdagen enklere for traktordrift i minus 30 eller 40. Et godt traktorvedlikehold og en god lagringstank er sjølsagt alfa og omega, men samtidig må du forvisse deg om at du får den dieselkvaliteten som du har bestilt.
Oljeselskapene lover deg mellomdiesel (G24) fra 15. september og vinterdiesel (G32) fra 1. november. Samtidig blir det presisert at det kan være noen få dagers forsinkelse i systemet på grunn av mellomlagring og transport.
Det betyr at du som kunde må forsikre deg om at du får rett kvalitet, og du bør få det skriftlig.
Bedre Gardsdrift vet at det har forekommet svikt i oljeselskapenes leveringsrutiner. Har du opplevd dette eller kjenner til andre med slike problemer så ikke nøl. Send oss et lite tips. Vi skriver mer enn gjerne om disse problemene.
Denne lederartikkelen er hentet fra Bedre Gardsdrift 4/2011
Bestill abonnement på Bedre Gardsdrift her
Last ned bladet eller enkeltsider elektronisk her
"