mercedes logo (colourbox.com)
mercedes logo (colourbox.com)

Den nye ledestjerna

- Fire er én for mange, sa adm.dir. i A-K maskiner, Ole Grønvold, til BG da han tiltrådte stillinga i fjor. Det var ikke våre fire store forfattere Ibsen, Bjørnson, Lie og Kielland han hadde i tankene, men Felleskjøpet, Eikmaskin, Lantmännen og A-K maskiner.

Publisert Sist oppdatert

Til sammen leverer disse fire mer enn 85 prosent av alle nye traktorer i Norge. Alle fire har et finmaska forhandlernett over hele landet. De har sterke varemerker og gjør jevnt over en god jobb.

Dermed blir konkurransen, ikke minst på pris, uvanlig hard. Det norske traktormarkedet er kanskje ett av de tøffeste i Europa. De fire har alle som mål å bli enda større. Markedsandeler kan kjøpes gjennom lavere produktpriser. Men slikt koster.

Oppkjøp er honnør

Med salget av A-K maskiner til Bertel O. Steen har alle de fire store sterke eiere. Steens oppkjøp av A-K er strengt tatt en honnør til en samla maskinbransje og til landbruket. Oppkjøpet viser at en stor og seriøs aktør har tru på det bonden holder på med, og at folk med forstand på penger ser såpass framtid i næringa, at de tør å satse sparepengene sine.

Det er et positivt signal.

" Men vi må ikke tru at oppkjøpet er tufta på reinspikka veldedighet. Bertel & Co står ikke klar til å strø penger hver gang A-K får en stor regning i posten.Den nye eieren vil heller bidra for å sikre enda bedre lønnsomhet. Det skal skje gjennom et passe stort volum nytraktorer, og ikke minst: bedre inntjening på ettermarkedet.

På det området har bilbransjen vært gjennom tøffe forandringer de siste åra. Her har landbruket ett og anna å lære.

Service, kvalitet og utført arbeid

Oppkjøpet av A-K gjør ikke konkurransen de fire mellom mindre, og de små vil heller ikke få det lettere. Samtidig er det neppe mulig eller fornuftig å konkurrere noe særlig hardere på pris enn i dag.

Det er på områder som service, kvalitet på utført arbeid og noe så enkelt som det å få hjelp når du trenger det, at vi vil merke konkurransen. Det har ikke bonden noe imot.

Traktormarkedet i Norge er ikke lenger ei lekegrind for lokale bygdeverksteder. HCPs kommende norske sjef vil doble markedsandelen for Deutz-Fahr, Zetor og de andre merkene i stallen.

Lars Wear mener at HCPs forhandlernett er i stand til å selge like mange traktorer som Lantmännens. Når vi samtidig veit at det norske traktormarkedet aldri vil overstige 100 prosent, skal det ikke mye fantasi til for å spå at det blir en del krybbebiting, sleivspark og merrabit heretter. Men det er bare sunt i en konkurransepreget traktorfamilie.