Bondens redningsmann
«Blir det mangel på mekanikere, er det du som bonde, og ikke forhandleren, som får lide.»
Du kan skrive inn kommentarer nederst.
Skal du lykkes med gardsdrifta, er du avhengig av å ha et kvalifisert støtteapparat rundt deg. Det være seg veterinær, planterådgiver, regnskapsfører eller mekaniker. Bedre Gardsdrift har i høst, sammen med Agroteknikk og traktorbransjens Opplæringskontor, slått et slag for mekanikeren, med grand finale i dette nummeret. Som et landbruksteknisk fagblad, er det en stor glede for oss å kunne hjelpe til med å få flere dyktige mekanikere og teknikere både hos forhandlere og maskinprodusenter.
Bedre Gardsdrifts engasjement er ikke for å tekkes maskinbransjen, men fordi vi mener det er viktig at du som bonde har god tilgang til dyktige mekanikere. Med stadig mer avansert teknologi både ute og inne, blir landbruket mer og mer avhengig av kyndig hjelp når hydraulikkpumpa på traktoren tar kvelden, eller elektronikken i roboten slår seg vrang. Blir det mangel på mekanikere, er det du som bonde, og ikke forhandleren,som får lide.
For ganske nøyaktig fem år siden hyllet vi mekanikeren på lederplass her i bladet. Da som nå var rekruttering på dagsorden. Hva som har skjedd, eller rettere sagt ikke har skjedd i disse fem årene, er ikke godt å si. At det nå gjøres et skippertak er bra, men skippertak betyr at det ikke er jobbet godt nok tidligere.
At det kun er anleggsbransjen som annonserer etter mekanikere i Bedre Gardsdrift, er et paradoks. Samtidig bekrefter det at landbruksmekanikerne er gull verdt. Er du landbruksmekaniker kan du bli både bil- og anleggsmekaniker, men ikke omvendt, sies det. Vi tror det er sant. Få bransjer har mer avanserte maskiner og mer varierte oppgaver enn landbruksmaskinbransjen. Det burde i seg sjøl være en fin gulrot.
De aller fleste lærlingene og mekanikere vi har møtt stortrives i jobben. Men det finnes også dem som mistrives. Her har bransjen et ansvar i å vise i praksis at de faktisk verdsetter mekanikerne. Sjøl om god lønn står øverst på lista til de fleste, er kanskje mulighet for videreutdanning, personlig utvikling, tidsriktig utstyr og ikke minst det å bli sett vel så viktig.
En traktorforhandler tok med seg alle ansatte, også mekanikerne, til Agritechnica i fjor. I år går turen til Lillestrøm og Agroteknikk. Selv om slike turer koster, vil han vise i handling at verkstedfolkene er like mye verdt som de andre i bedriften. Slike tiltak skaper dessuten samhold og lojalitet. Kostandene ved å miste en dyktig mekaniker er vanskelig å tallfeste, men er sannsynligvis større enn å spandere tur til Hannover og Lillestrøm.
Årets lærlinger, som pryder både framsida og midtsidene i bladet, får alle skryt av både arbeidsgivere og kollegaer. Vi håper landbruksbransjen nå er sitt ansvar bevisst, og sørger for at disse sju forblir i bransjen i mange år framover. Gratulerer!