Her har kjølevæska blitt til slush over natta. Foto: H. Bjerke
Her har kjølevæska blitt til slush over natta. Foto: H. Bjerke

Når fryser kjølevæska?

I kuldeperioder kommer alltid spørsmålet: Hvor mange minusgrader tåler kjølevæska? Og hvor sterk blanding må kjølesystemet egentlig ha?

Publisert

En god gammel regel sier at kjølevæska skal skiftes annethvert år. Det er ikke fordi kjølevæska blir utslitt, det er for å opprettholde beskyttelsen mot rust og tæring i motor og radiator.

Frysepunktet endrer seg normalt ikke med tida. Kjølevæska skal derfor teoretisk sett tåle like mye som den gjorde i fjor. Men kan du med hånda på hjertet si at du aldri har etterfylt en radiator med bare rent vann? Er du helt sikker på at du ikke hadde springvann på ei tom spylervæskekanne og fylte etter med den midt i våronna, fordi det dryppet litt fra ei defekt slangeklemme?

Velg riktig blanding

Konsentrert frostvæske, eller glykol som den egentlig heter, har et frysepunkt omkring 15 minusgrader. Merkelig nok synker frysepunktet når den blandes ut med vann. Det laveste frysepunktet, omkring -68°C, oppnår du med 67% glykol og 33% vann.

Men så høy konsentrasjon av glykol gir dårligere evne til å lede bort varme. Vanlig praksis er derfor å blande glykol og vann i forhold rundt 50-50. Denne blandingen tåler minst 33 minusgrader før den begynner å danne krystaller.

Tabellen over viser frysepunktet ved ulike blandingsforhold. Hvis du etterfyller med bare vann, blir blandinga svakere, og frysepunktet blir høyere. Rustbeskyttelsen i motorblokka blir også dårligere med svakere blanding.

Ikke is, men slush

De fleste vet at når vannet fryser til is, utvider det seg. Isen får cirka 8 prosent større volum enn vannet hadde. Kreftene er enorme og sprenger lett i stykker både motorblokk og radiator.

Hvis du oppdager at kjølevæska er litt for svakt blandet, er det kanskje ingen grunn til panikk. Hvis blandinga tåler 15 minusgrader, fryser den ikke til hard is. Den danner bare sørpe eller «slush». Du bør ikke kjøre med så svak blanding i 20 minusgrader, for krystallene kan tette igjen både radiator og varmeapparat. Hvis det skjer, kan motoren koke, samtidig som du ikke får noen varme i førerhuset. Men denne sørpa har ikke sprengvirkning, så motorblokka vil ikke sprekke.

Med andre ord kan en skurtresker eller gravemaskin, som ikke brukes om vinteren, tåle å stå med 15 graders kjølevæske uten å fryse i stykker. Som sagt gir svak blanding dårligere rustbeskyttelse og er derfor ikke å anbefale. Men du trenger ikke å gjøre noe panikktiltak en sein kveld med 30 minusgrader hvis kjølevæska viser seg å tåle bare -20 grader, såframt du ikke skal bruke kjøretøyet akkurat der og da.

Se forskjellen

For å vise hvordan blandingsforholdet av glykol påvirker kjølevæskas konsistens blandet vi tre glass med ulike konsentrasjoner og lot dem stå ute hele natta i 28 minusgrader.

Væska i glasset til venstre skal tåle -8°C. Den har dannet ganske fast is, men legg merke til at glasset ikke er sprekt. Det er allikevel mulig at isen blir hard nok til å sprekke motorblokker, så ikke ta sjansen.

En slik kikkert er det sikreste instrumentet for å måle kjølevæskas frysepunkt.
En slik kikkert er det sikreste instrumentet for å måle kjølevæskas frysepunkt.

Væska i det midtre glasset tåler -15°C. Der har væska en sørpete konsistens. Krystallene kan tette radiatoren under kjøring, men den vil ikke fryse i stykker.

Når kikkerten holdes opp mot lyset, vil du se ei tydelig linje som viser frysepunktet for kjølevæska. Den kan også måle frysepunktet på vindusspylervæska, eller syrevekta på et batteri.
Når kikkerten holdes opp mot lyset, vil du se ei tydelig linje som viser frysepunktet for kjølevæska. Den kan også måle frysepunktet på vindusspylervæska, eller syrevekta på et batteri.

Væska i det høyre glasset skal tåle -25°C, men er helt klar og fin.

Har du kjølevæske som er for svakt blandet og ønsker å forbedre den, kan du jo vurdere å tømme og spyle hele systemet og deretter fylle på ny kjølevæske. Men vil du beholde den væska du har, må du til med litt prosentregning.

Ta fram instruksjonsboka og finn ut hvor mange liter kjølesystemet rommer. La oss si at systemet inneholder 15 liter kjølevæske, og måleren viser at væska tåler -25°C. I følge tabellen har du da 40% glykol i systemet, altså 6 liter. Vil du øke til 50% innblanding, må systemet inneholde 7,5 liter glykol.

Du må da åpne en slange eller kran så du får tappet av nesten tre liter fra systemet. Deretter etterfyller du med konsentrert glykol. Så varmkjører du motoren til normal driftstemperatur og sjekker væskenivået på nytt. Og heretter bruker du 50% blanding ved etterfylling!

I hvert nummer av Bedre Gardsdrift får du praktisk kunnskap og nyttige vedlikeholdstips.

Lær mer om vedlikehold i Bedre Gardsdrift, bli abonnent i dag.

Powered by Labrador CMS