Jørgen Thingelstad (t.v.) og Kenneth Rønnestad (t.h.) viser fram hver sin posteringspose fra Corinthia, mens Lars Erik Wethal (midten) holder en GPS-vest med integrert flyteelement til hund fra Kardog.

Sisu på nye jaktmarker

Sisu utvider med en ny avdeling, Sisu Villmark, som skal være en ren nettbutikk rettet mot sluttbrukere.

Publisert

Sisu har til nå rettet seg inn mot landbruks- og hestebransjen gjennom avdelingene Sisu Produkter og Sisu Hest og husdyr. Når de nå oppretter en ny avdeling, Sisu Villmark, håper de å oppnå synergieffekter mellom de tre avdelingene.

– Vi har mange felles kunder i de tre segmentene, og i tillegg har vi huset her og folka som driver det administrative rundt, så vi har tro på at vi skal kunne få en synergieffekt, sier Kenneth Rønnestad.

Henter kompetanse fra Villmarksbutikken

Både han og Jørgen Thingelstad, som begge er partnere i Sisu, er ivrige jegere. Ideen om å starte med villmarksprodukter har vært der i flere år, helt siden de har vært på messer i utlandet og sett villmarksprodukter de gjerne skulle sett i handel i Norge selv.

– Vi har snakket om det løst før, men det å starte fra bunnen av, uten erfaring eller kontaktnett, har vi sett på som utfordrende.

Det endret seg imidlertid da Villmarksbutikken på Jessheim gikk konkurs på nyåret. De benyttet anledningen til å kontakte Lars Erik Wethal, som da hadde mange års erfaring både med salg av jakt- og friluftsprodukter og utvikling av netthandel derfra.

Ren nettbutikk

– Vi er gode på import, men ikke på sluttbrukersalg, men det er Lars Erik. Han har salgserfaringen og kontaktnettet, og vi har importkompetansen, sier Thingelstad.

Sammen er de blitt enige om å bygge opp ikke bare en ny avdeling, men en egen nettbutikk som skal tilby villmarksprodukter til sluttbrukere. De tar ikke mål av seg å opprette fysiske butikker, for alt salg skal foregå på nettet.

Importerer europeiske merker

De har nå fått på plass en del agenturer, og flere er under forhandling. Så langt er det klart at spanske Hart og Corinthia fra Østerrike skal stå for bekledning. Utstyr til hunder kommer fra finske Kardog og tyske Niebling er leverandør av våpenpleie, altså pussemidler.

– Vi satser på høykvalitetsmerker nå i første omgang, så får vi se etter hvert. Vi ønsker å gjøre en skikkelig jobb med de merkene vi tar inn heller enn å gape over for mange merker på en gang, sier Wethal.

– Kriteriet er at det skal være utstyr vi selv ønsker å bruke i skauen. Og noe av det jeg og Kenneth kan bidra med, er ting vi ser mangler i markedet, som for eksempel utstyr til villsvinjakt. En del av det utstyret vi har sett etter selv, har vi vært nødt til å kjøpe i utlandet, sier Thingelstad, som selv har jaktet villsvin i Sverige, en kald opplevelse som førte til at de nå har valgt å ta inn teddyforede posteringsposer fra Corinthia.

Åpner de virtuelle dørene i september

De er nå i full gang med å utvikle den nye nettbutikken. Samtidig skal nettsidene til de to andre avdelingene også få seg et løft.

Alle tre nettsidene skal være klare til høsten, med sisu.no som felles startside, og planen er at Sisu Villmark åpner de virtuelle dørene til nettbutikken i september.

Sisu Produkter ble etablert i 1966. Firmaet har til nå vært et rent importselskap.

I 2014 opprettet de en ny avdeling, Sisu Hest og husdyr.

Nå kommer den tredje avdelingen, Sisu Villmark.

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS