T6.180 blir New Hollands minste traktor med seks sylindre.

Slutt på små seksere

De nye Tier4-kravene gjør at sekssylindrede motorer med lav effekt blir historie, mener New Holland.

Publisert

Årsaken er at motorene ikke utvikler nok varme til at SCR-katalysatoren fungerer ved lave motorbelastninger. Teoretisk sett er det mulig å stenge eksosspjeldet slik motoren går tyngre og dermed utvikler varme, akkurat som en motorbrems, men det innebærer betydelig økt dieselforbruk som bokstavelig talt går med til å fyre for kråkene.

For New Hollands del blir nye T6.180 den minste sekseren. Denne har en nominell effekt på 145 hk og en maks effekt inklusiv ekstraeffekt på 175 hk. I Norge, hvor sterke firere er svært populære, har bortfallet av sekssylindrede motorer liten betydning. Men i land hvor små seksere er atskillig mer utbredt, som for eksempel i England og Frankrike, ser New Holland for seg litt mer arbeid for å overbevise tradisjonelle sekser-kunder om at de må klare seg med to færre sylindre i framtida. Den eneste praktiske ulempen New Holland ser, er ved transport. Det skyldes at motorbremsen har større effekt på en sekssylindret motor enn enn firesyldret.

Liten varmeutvikling er også årsaken til at FPT (Fiat Power Train) velger å kombinere SCR og EGR på sine motorer rundt 100 hk, som nå blir å finne i New Holland T5. Fordi de større motorene utvikler mer varme vil New Holland og Case IH klare Tier4-kravene med kun AdBlue. John Deere håpet i det lengste å klare de nyeste rensekravene uten AdBlue, men måtte til slutt gi etter. Men i motsetning til FPT som kun bruker SCR i de større motorene, velger John Deere å bruke SCR som et supplement til EGR. John Deere får dermed en mer komplisert teknisk løsning, men et lavere AdBlue-forbruk enn New Holland.

Så langt har utslippskravene i hovedsak hatt til hensikt å redusere NOx og partikkelutslippene. Neste runde med nye utslippskrav er ventet å tre i kraft rundt 2020. Da er det CO2 utslippene skal reduseres.

Powered by Labrador CMS