Her er morgendagens tømmerbil
Førerløs, elektrisk og med en lastekapasitet på 16 tonn.
Den elektriske tømmerbilen T-log uten førerhytte har en maks-hastighet på 85 km/t og kan tilbakelegge 200 kilometer på en ladning.
Det kan høres ut som framtidsmusikk, og det er det for så vidt også. Men svenske Skogforsk kan fortelle at de nå er med i et prosjekt som har som mål å utvikle fossilfire transporter hvor førerløse kjøretøy, el-drift og alternative drivstoffkilder er noen av satsingsområdene.
Hensikten med prosjektet er at det skal munne ut i en anbefaling av hvilke nye systemer og kombinasjoner som bør prøves ut i konkrete forsøk for å få ned utslippet av kulldioksid i skognæringa.
Høres det kjent ut? Vi har omtalt prosjektet tidligere.
ATL omtaler også den visjonære tømmerbilen og kan opplyse om at den er utstyrt med kameraer, radar og 3D-skanner som gir et 360-graders overblikk.
Dette er prosjektet
Prosjektet er et delprosjekt under Triple F (Fossil Free Freight), som finansieres av det svenske Trafikverket og skogindustrien. Delprosjektet ledes av Stockholm Environment Institute (SEI) og Skogforsk. Sentralt står også Einride, et Stockholm-firma som utvikler transportløsninger basert på førerløse, el-drevne lastebiler. Prosjektet starter opp nå på sensommeren og varer til juli 2021.