Massey Ferguson og John Deere må dele førsteplassen så langt i 2024.

Rød-grønn start på traktoråret

I fjor var det Fendt som eksploderte ut fra startblokka. I år er John Deere og Massey Ferguson på topp i januar.

Publisert

2024 fortsetter der 2023 slapp. John Deere ble til slutt markedsleder for traktor i 2023, og starter også det nye året på topp. I fjor var det Fendt som overrasket fra januar av, og var da markedsleder for første gang, før Valtra kom og ødela moroa i februar.

Fendt tilbake til normalen

Det var ikke før i april at John Deere karet seg opp til toppen av tabellen i 2023. Nå starter de altså året på topp sammen med Massey Ferguson. Om vi ser på de siste årene er 49 registreringer i januar en helt grei start på året, og det var heller fjorårets januarmåned som var ganske svak for John Deere.

Fendt hadde en stor ordrereserve inn i 2023, og det var et "kunstig" høyt tall for dem i januar i fjor. Da det er registrert under en tredjedel så mange Fendt i januar 2024 som i januar 2023, ser fallet ganske voldsomt ut. Sammenligner vi derimot med januar 2022, er Fendt omtrent på samme nivå nå.

Massey Ferguson tilbake etter leveranseproblemer

Massey Ferguson deler førsteplassen med John Deere, men i rent antall er de omtrent på samme nivå som i fjor. Det samme gjelder Valtra. Fra topp tre og ned til Fendt er det ei stor luke.

Vi merker oss også Case IH som får en positiv start på året sett mot fjoråret. Den gang ble januar resultatløs, mens det i 2024 ble registrert fire Case IH i januar.

Totalt faller markedet noe sammenlignet med året før.

Traktorregistreringer januar 2024:

Plassering Merke Antall i januar % Antall hittil i år (endring fra 2023) % (endring fra 2023)
1John Deere4924,449(+15)24,4(+8,5)
1Massey Ferguson4924,449(+5)24,4(+3,8)
3Valtra4723,447(+7)23,4(+4,7)
4Fendt178,517(-39)8,5(-17,7)
5Claas105,010(-2)5(-0,6)
6Deutz-Fahr52,55(-5)2,5(-2,2)
6Kubota52,55(+3)2,5(+1,6)
6New Holland52,55(-3)2,5(-1,3)
9Case IH42,04(+4)2(+2)
10Lovol31,53(+1)1,5(+0,6)
11Solis21,02(+1)1(+0,5)
11TYM21,02(+2)1(+1)
13BCS10,51(+1)0,5(+0,5)
13Yanmar10,51(+1)0,5(+0,5)
2024 (vs. 2023)201201(-13 stk)-6 %

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Powered by Labrador CMS