Ny markedsplass for landbruket
Brødrene Thomas (29) og Philip (24) Granvang er mennene bak det nystartede rubrikktorget Kulmark.no – som henvender seg mot landbruksutstyr, nyttekjøretøy, maskiner, friluftsutstyr og relaterte varer.
Brødrene Thomas (t.v.) og Philip Granvang er i ferd med å bygge opp en nisje-markedsplass på nett for landbruk og relaterte aktiviteter.
- Da iPhone kom i 2007, så vi nye muligheter og har siden tumlet med tanken om å starte en bedrift på nett hvor alle har tilgang døgnet rundt, forteller de to gründerne.
- Den gang studerte og jobbet vi. Nå har vi lagt oss opp kapital og kan starte firma uten gjeld – noe som gjør løpende utvikling av Kulmark.no kan gjennomføres etter kundenes behov og ønsker, fortsetter de to unge gründer-brødrene.
Det begynte med travhest
I 2009 kjøpte familien en travhest og kom etter hvert inn i travmiljøet og ble også kjent med gardsdrift. Landbruk ble en nær del av livene deres og de har etter hvert blitt kjent med mange bønder og landbruksinteresserte.
-Vi la fort merke til at folk har stor interesse for kjøp og salg av landbruksprodukter og -objekter. Det står mye brukt og brukbart rundt på norske garder. Vi så raskt et behov og ønske for en markedsplass som kan samle folk med landbruksinteresser. Mange mente det trengtes en ny plattform for kjøp og salg i landbruket.
Et kult navn
De siste fem årene har de planlagt hvordan de skulle gå fram for å tilby en slik tjeneste. Resultatet ble Kulmark.no, som ble lansert nylig. Navnet kommer av «mark», som både står for marked, og skog og landbruksareal med et «kul» foran.
-Dessuten er tjenesten vår kul, og navnet klinger godt, både på norsk og utenlandsk, opplyser de to.
Har mål om å bli best i markedet
Brødrene mener deres markedsplass skiller seg ut ved å være enkel og oversiktlig, billigere og mer skreddersydd, brukervennlig og fleksibel enn andre. De henvender seg til privatpersoner og små og mellomstore bedrifter. Visjonen er å bli den mest ettertraktede markedsplassen på internett for norsk landbruk med følgende produktkategorier:
- Trailere, hengere og andre transportrelaterte varer
- Skogbruk og maskiner
- Landbruksmaskiner og utstyr
- Hage og utstyr
- Jakt, fiske, friluftsliv
- Dyreutstyr og fôr
- Bil
- Oppussing
Gratis - enn så lenge
- Det er viktig for oss å skape en tjeneste som alle kan bruke, med få eller ingen erfaring med PC-verktøy. Brukervennligheten er i fokus. Videre er vår markedsplass uten skjulte kostnader, ingen bindingstid og helt gebyrfritt. Våre priser er langt under det andre liknende tjenester har. Faktisk er det gratis å bruke Kulmark.no til og med 1. februar 2016. Bannerannonsesystemet er ulikt. Vi har utviklet et system hvor bedrifter kan gå inn og bestille bannerplasser på egenhånd via et kalendersystem, også dette til en svært konkurransedyktig pris, fortsetter gründerne.
En god start
- Vår side vil heller ikke bli nedlesset med andre annonser – noe som også gir oversikt og brukervennlighet. Det sier seg selv at det er volum som gjelder, og vi har fått en god start, med mange annonsører og ser frem til fortsettelsen.
"