Luigi Arnone, Kohler.
Luigi Arnone hos Kohler forteller at de nå godkjenner bruk av HVO på alle dieselmotorer.

Kohler godkjenner nå HVO-diesel

Motorprodusenten Kohler har godkjent bruk av HVO på alle luft- og væskekjølte dieselmotorer.

Publisert

Godkjenningen gjelder både ren HVO og HVO blandet med konvensjonell diesel. Det skal ikke være nødvendig å gjøre modifikasjoner på motorene for å benytte HVO. Produsenten opplyser at eksosrensesystemene fortsatt må brukes på motorer der dette i utgangspunktet var nødvendig.

Stjeler ikke dyrkbar jord

HVO er også kjent som syntetisk diesel eller fornybar diesel. Det blir framstilt enten av planter eller animalske fettstoffer fra restprodukter fra kjøtt og fiskeindustrien. Hovedforskjellen på HVO og biodiesel er at HVO ikke krever landbruksarealer for å bli framstilt. 

Store reduksjoner av klimagass

Kohler skriver at det vil være mulig å redusere CO2 utslippene med opptil 90 prosent, avhengig av hva slags råmateriale som blir brukt under framstilling. Lagring og håndtering er helt likt som vanlig diesel.

– E-fuel er interessant, ikke bare på grunn av positiv miljøpåvirkning, men også fordi ytelsesnivåene er sammenlignbare med diesel. HVO er et stabilt drivstoff som ikke krever noen modifikasjoner eller ekstra service på motoren, sier Luigi Arnone, sjefsingeniør for dieselmotorer ved Kohler.

Powered by Labrador CMS