Solide Valtra forbi John Deere
TRAKTORSTATISTIKKEN: Det er tett i toppen, men vi har en ny markedsleder.
Valtra og John Deere har de siste årene byttet på å være markedsleder. 2022 er intet unntak. Etter å ha holdt seg på toppen de tre siste månedene, må John Deere se seg forbigått i august av Valtra. På samme tid i fjor hadde ikke finnene bikket 300 traktorer enda. Så langt i år har de 427. De gir en kraftig oppsving i markedsandeler på 6,5 prosentpoeng. Mye skyldes at Valtra hadde et dårlig år i 2021, men om vi blar oss tilbake til pre-korona, ligger faktisk ikke Valtra mer enn 37 traktorer bak 2019-nivået. Og dette i et år der mange konkurrenter faktisk taper mot bunnåret 2021. John Deere er i skrivende stund kun tre traktorer i pluss sett mot samme tid i fjor.
Men det er ikke bare Valtra som har en positiv trend. Faktisk er konsernkollega, Massey Ferguson, den mest registrerte traktoren i landet for andre måned på rad. Den røde ligger dog noe bak fjorårsnivået.
Naturlig nok er det New Holland og Case IH som så langt faller mest mot 2021-nivået. Etter tre måneder med store spørsmålstegn rundt forhandlernettverk, ligger CNH nå an til en total markedsandel på 7 prosent. Det er fire prosentpoeng ned fra 2021. Et år da CNH virkelig ikke gjorde det bra på norsk jord.
At New Holland faller fra, betyr at Claas nå etablerer seg som det femte mest solgte merket i Norge. De gikk forbi New Holland i mai og har i tillegg en positiv utvikling. De har snudd fra å være i nedadgående trend i mai, til nå å ha 13 enheter mer enn på samme tid i fjor.
Vi registrerer også at Unimog kun mangler én traktor for å ha registrert dobbelt så mange som de gjorde gjennom hele 2021.
Traktorregistreringer august:
Plassering | Merke | Antall i august | % | Antall hittil i år | (endring fra 2021) | % | (endring fra 2021) |
1 | Valtra | 47 | 23,5 | 427 | (+136) | 23,5 | (+6,5) |
2 | John Deere | 33 | 16,5 | 422 | (+3) | 23,3 | (-1,3) |
3 | Massey Ferguson | 58 | 29,0 | 332 | (-10) | 18,3 | (-1,8) |
4 | Fendt | 25 | 12,5 | 205 | (+1) | 11,3 | (-0,7) |
5 | Claas | 10 | 5,0 | 89 | (+13) | 4,9 | (+0,4) |
6 | New Holland | 7 | 3,5 | 80 | (-45) | 4,4 | (-2,9) |
7 | Deutz-Fahr | 6 | 3,0 | 54 | (-2) | 3 | (-0,3) |
8 | Case IH | 5 | 2,5 | 47 | (-16) | 2,6 | (-1,1) |
9 | Lovol | 4 | 2,0 | 40 | (+5) | 2,2 | (+0,1) |
10 | Kubota | 2 | 1,0 | 26 | (+1) | 1,4 | (0) |
11 | Iseki | 12 | (-2) | 0,7 | (-0,2) | ||
12 | Dongfeng | 10 | (+5) | 0,6 | (+0,3) | ||
12 | Solis | 1 | 0,5 | 10 | (+1) | 0,6 | (+0) |
14 | Unimog | 1 | 0,5 | 9 | (+5) | 0,5 | (+0,3) |
14 | YTO | 9 | (+4) | 0,5 | (+0,2) | ||
16 | JCB | 1 | 0,5 | 7 | (+2) | 0,4 | (+0,1) |
17 | Kramer Werke GMBH | 6 | (2) | 0,3 | (0,1) | ||
18 | Branson | 5 | (+4) | 0,3 | (+0,2) | ||
19 | Antonio Carraro | 4 | (-4) | 0,2 | (-0,2) | ||
19 | McCormick | 4 | (-1) | 0,2 | (-0,1) | ||
21 | Zetor | 3 | (+2) | 0,2 | (+0,1) | ||
22 | Aebi | 2 | (0) | 0,1 | (0) | ||
22 | Kioti | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Reform | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
22 | Sauerburger | 2 | (2) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Arbos | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Bobcat | 1 | (0) | 0,1 | (0) | ||
26 | Captain | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Multihog | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
26 | Yanmar | 1 | (1) | 0,1 | (0,1) | ||
- | Holder | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
- | Lamborghini | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
- | TYM | (-1) | 0 | (-0,1) | |||
2022 vs. 2021 | 200 stk | 1 % | 1814 | (+ 111 stk) | +7 % |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken